Az Európai Bizottság új, 2028–2034-es uniós költségvetési javaslata világossá tette, hogy Brüsszel egyre nyíltabban Ukrajna finanszírozására rendezkedik be, mégpedig a tagállami érdekek rovására – írta az Origo.

Brüsszel a magyarok rovására pénzelné Ukrajnát
A bizottság terve az, hogy az uniós büdzsé mintegy 20 százalékát Kijev kapná - közvetlenül vagy közvetve. Mindezt részben a közös agrárpolitika rovására: a kohéziós támogatásokat összevonnák, és egyre szigorúbb politikai feltételeket rónának az egyes tagállamokra.
Dömötör Csaba fideszes EP-képviselő szerint az Európai Bizottság gyakorlatilag merényletet követ el a közös mezőgazdaság ellen:
Fogják a gazdák pénzét, és odaadják Ukrajnának.
A képviselő a brüsszeli költségvetési tervezet alapján rámutatott, hogy a közös agrárpolitika (KAP) költségvetését 84 milliárd euróval csökkentenék, miközben Ukrajna számára 100 milliárd eurót különítenének el. Dömötör Csaba szerint ez különösen súlyos következményekkel járhat a magyar gazdákra nézve. Több mint 150 ezer család számára jelentene kiesést a területalapú támogatások megkurtítása. A tervezet emellett további zöld előírásokhoz kötné a támogatások kifizetését, ami növelné a bürokráciát és versenyhátrányt okozna az EU-s termelőknek. Mint fogalmazott:
Mi ez, ha nem a gazdák nyílt színen történő elárulása?
Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter a tagállamok uniós tanácskozása után szintén élesen bírálta a bizottsági javaslatot. Mint mondta, a tervezet semmiféle választ nem ad arra, hogyan állítható helyre az EU globális versenyképessége, ugyanakkor politikai nyomásgyakorlásra alkalmas eszközökkel van tele. A költségvetési kondicionalitás rendszerét a bizottság kiterjesztené a teljes büdzsére, ami – Bóka János szerint – „akár brutális politikai nyomásgyakorlási eszközként is működhetne”.
Az Európai Unió jelenleg is politikai célokra használja ezt az eszközt, és a javaslat alapján ez a gyakorlat folytatódna, ami Magyarország számára elfogadhatatlan
– hangsúlyozta. Kiemelte azt is, hogy a költségvetési fejezetek számának csökkentése és az uniós alapok összevonása nem a tagállamok, hanem Brüsszel mozgásterét növelné. A javaslat lényegében elvenné a tagállamok költségvetési ellenőrzési jogköreit, a forráselosztás feletti döntéseket pedig egy központi, politikailag motivált szintre emelné.