Hárommillió hópehelykonfetti

Szlava Polunyin előadásával, a Slava’s Snowshow-val kezdődik április 11-én a Nemzeti Színház VI. Madách Nemzetközi Színházi Találkozója (MITEM) a Fővárosi Nagycirkuszban. Hogy miért pont ott? Azért, mert Szlava Polunyin nem színész, hanem egy 68 éves orosz bohóc és előadóművész, aki világszerte ismert szürreális és elvont előadásairól. Snowshow-ját 1993 óta adja elő, Kelet-Közép-Európába most érkezik először a világot bejárt produkciójával, amely négy nap alatt hatszor lesz látható.

Pataki Tamás
2019. 03. 06. 14:12
Clowns performs during a dress rehearsal for the "Slava's Snowshow" in Sao Paulo
Gyermekkori álmainkat idézi fel az orosz bohóc és társulata Fotó: Nacho Doce Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös, hogy bohócelőadással kezdődik egy nemzetközi színházi találkozó – amelyet óriásplakátokon is Szlava Polunyinnal hirdetnek –, ám a Nemzeti Színház keddi sajtótájékoztatóján kiderült, hogy az ötlet nem is annyira új keletű. És nem azért van, mert Fekete Péter kulturális államtitkár korábban a cirkusz igazgatója volt – hiszen Szlava Polunyin produkcióját Schwajda György, a Nemzeti Színház korábbi főigazgatója is a világ egyik legizgalmasabb színpadi előadásának tartotta, és bár próbálta, nem sikerült Magyarországra csábítania az orosz bohócot. No de mire számíthatunk az első hazai fellépésén?

Egy nap arra ébredtem, hogy olyan előadást akarok létrehozni, amely visszavezet bennünket a gyermeki álmokhoz – írta a Snowshow-járól Szlava Polunyin, amely többek között arról is híres, hogy még évekig takarítják a színháztermek vagy arénák a hárommillió konfettidarabkát, amit szétszórnak az előadás hóviharjelenetében. Az előzetes videók és képek alapján valóban álomszerűnek, és bizonyos értelemben szürreálisnak tűnik a show-ja, ráadásul mindig csak az adott fellépés előtt derül ki, hogy kire milyen szerepet oszt, és ő maga részt vesz-e benne, vagy sem. Mindez azért csak az utolsó pillanatban derül ki, hogy senki ne rutinból játsszon, hanem „itt és most” találja fel magát a színpadon.

Gyermekkori álmainkat idézi fel az orosz bohóc és társulata
Fotó: Reuters

A Nemzeti Színházban megrendezendő, május 5-ig tartó ­MITEM-en tizenhárom országból huszonhárom előadást adnak elő: orosz, ukrán, szerb, litván, német, kazah, dán, portugál, cseh, francia, svéd és határon túli magyar előadásokat is láthatunk, többek között William Shakespeare Coriolanusát az Ivan Franko Nemzeti Dráma Színház előadásában, a kijevi Dmitro Bogomazov rendezésében. Ő az új szemléletű kísérleti színházat képviseli, és ugyanott tanult, mint Vidnyánszky Attila, a Nemzeti főigazgatója.

Ugyancsak ő rendezi az ukrán Vaszil Sztefanik Morituri Te Salutant című színdarabját, amelyben az ukrán világ és mentalitás mélyére próbál ásni. Az identitás és mentalitás kérdése szóba kerül Szumbel Gaffarova A jövevény című darabjában, amelyet a kazányi Galiaszgar Kamal Tatár Állami Színház ad elő, a darab a közelmúlt tatár történelméről szól, amikor a tatárok nemzeti öntudata válságba került. A nemzetközi színházi találkozón többek között David ­Doiasvili, Silviu Purcarete, Rimas Tuminas, Eugenio Barba, Eimuntas Nekrosius és Michael Thalheimer is rendeznek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.