Igazán emlékezetes, megrázó előadás a Karamazov fivérek a Spirit Színházban. A kegyetlen apát Perjés János alakítja, egyrészt egy igazi, kőkemény férfiként jeleníti meg, másrészt szép lassan adagolja temérdek jellemhibáját. Perjés játékának nagyszerűsége abban áll, hogy sikerül egymásnak ellentmondó érzelmeket keltenie a nézőben az öreg Karamazov iránt még úgy is, hogy egy kárhozatra méltó ember portréja rajzolódik ki előttünk.
Megismerjük fiait, Dimitrijt, Szép Domán kifelé forduló harsány alakításában, aki önpusztító, tivornyázó életmódjával folyton adósságokba veri magát. Ivánt, az ateista újságírót, akit Mészáros Martin igazi tenyérbemászóan nagyképű világmegmentővé formál, aki persze önmagán és eszméin kívül nem képes mást látni, vagyis egyetlen szemüvegen át nézi csak a világot. Karácsony Gergely közvetlen, természetes játékával hozza Aljosát, aki szerzetesnek készül, ő az, aki megpróbál mindenkivel szót érteni.
Ebben a darabban központi szerep jutott Szmergyakovnak is, Herczegh Péter kíméletlenül pontosan alakítja a buta embert. Ő a háziszolgaként tartott törvénytelen fiú, aki Iván világmegváltó szólamait szó szerint veszi, és gyilkosságra való felbujtásként értelmezi. Szász Júlia és Hermányi Mariann pedig akkor van igazán elemében, amikor Kátyjaként és Grusenykaként, szűzként és kurvaként megbeszélik, miként szeretik ők ugyanazt a férfit. A két különböző habitusú nő egyvalamiben egészen biztosan hasonlít ebben a feldolgozásban, mindkettőjük tekintetében ott van az asszonyi sors mély szomorúsága: rossz embert szeretnek, reménytelenül.

Fotó: Mirkó István
A feldolgozás középpontjában a szabadság kérdése áll, ami nem csoda, mert korunkban napi rendszerességgel árad a különböző sajtótermékekből, hogy bizony szabadnak kell itt mindenkinek lennie, mert ezt már nagyon megérdemeljük. Ahogy hallgatjuk Iván Karamazov társadalommegváltó szólamait arról, hogy ha eljön a szabadság, akkor bizony az embernek most már végre mindent szabad, úgy hasít a nézőkbe a felismerés, itt sokkal többről van szó, mint kommunista szólamokról. Itt percről percre épül, kovácsolódik az a csapda, amitől aztán a mai napig nem szabadult meg az emberiség.