Rendhagyó módon, fiatal művészek párbeszéde révén ismerkedhetünk a háromszoros Kossuth-díjas magyar zeneszerző, zenetudós, zeneoktató, népzenekutató pályájával. Kedvcsinálóként csak némi információ a fiatal Kodályról, amely A mi Kodályunk című dokumentumfilm első részéből kiderül: nagyon szeretett kirándulni, hegyet mászni, fontosnak tartotta a tanulást, és – ami a legszomorúbb egy évszázad távlatában – egyáltalán nem támogatta a kor tudományos élete a népdalgyűjtő munkásságát. Pedig igaza volt, amikor hangsúlyozta, hogy ez az utolsó lehetőség, aztán örökre eltűnik a nemzeti kincsünk. Szerencsére talált egy másik megszállottat Bartók Béla személyében, mert, ahogy ez a filmben is elhangzik, egyedül, támogató közeg hiányában, beleroppant volna az ember egy ilyen nagy horderejű munkába.
Megtudjuk azt is, hogy eminens diák volt, görögül, latinul alaposan megtanult, de az is kiderül, hogy nem ment azért olyan könnyen, hogy elismerjék kezdeti zenei próbálkozásait. Amire viszont már fiatal emberként kellett rájönnie, hogy a legnagyobb baj az értő közönség hiánya. Szerinte ezt kell megteremteni, mégpedig az oktatás révén. Ha mindezeket végiggondoljuk, akkor egy igazi forradalmárt láthatunk, aki persze szellemi téren kívánt itt forradalmat a XX. század elején. Az ifjú Kodály nemcsak tehetséges, a korabeli zenei élet szinte minden színterét megújítani akaró fiatalember volt, hanem szenvedélyes is. Mindezt bizonyítja Sándor Emma utáni vágyakozó írásainak hangvétele. (Írásait egyébként belső monológként hallják a nézők.) „Most már akár meg is halhatok” – írja egy helyütt, utalva arra, hogy megismerte Emma révén azt a nagyon furcsa, belső bizsergető, nyugtalanító, mégis szárnyakat adó érzést, amelyet úgy neveznek, hogy szerelem.
Mindezt a kodályi hagyományhoz méltó feldolgozásban láthatjuk, vagyis a dokumentumfilm készítői figyelembe vették, hogy fiatal célcsoportjuk milyen filmes megoldásokra nyitott. Devich Gergely és Ránki Fülöp mobiltelefonon chatelve beszélik meg, hogy le kellene menni Galántára, ahol édesapja állomásfőnök volt, a kis Kodály Zoltán pedig meghatározó gyerekkori éveit töltötte itt. A két fiatal a vonaton olyan természetesen beszélget erről az időszakról, mintha nem is lenne a közelükben kamera. Megtudjuk, hogy Kodály édesapja is tudott latinul és görögül, és remekül zenélt. Bár támogatta, hogy gyerekként kibontakozhasson a tehetsége Zoltánnak, később mégse gondolták biztos megélhetésnek a muzsikálást.