Nemcsak a magyar irodalomban tölt be kulcsszerepet Jókai Mór 1872-ben megjelent társadalmi regénye, Az aranyember, hanem a filmtörténetben is. Korda Sándor 1917-ben megalapította a Corvin Filmvállalatot, és a korai magyar filmek egyik legfontosabb darabját, Az aranyembert vitte vászonra 1918-ban, az első világháború végén, majd a figyelemre méltó vágástechnikával megvalósított regényadaptáció 1919-ben a hazai mozikba került.
A Timár Mihályt alakító Beregi Oszkár és a Tímeát, Csorbadzsi lányát játszó Makai Margit pedig a kor filmes játékához képest túlzott mimika nélkül adta elő szerepét, ami még értékesebbé teszi a művet.

Fotó: MNFA
A korai némafilmek hősei, mivel a hangjukat nem tudták érvényesíteni, sokszor eltúlzott gesztusokkal, mimikával érzékeltették az érzelmek intenzitását. Ilyen volt például a kitörő jókedv vagy a mély szomorúság, a rémület vagy a boldogság, a kacérság vagy az elutasítás, a vallásos emelkedettség vagy a gonosz bosszúvágy.
Mindezek Korda Sándor filmjében is megtalálhatók, de a szereplők már érzékelhetően túl vannak a korai némafilmek esetlenségén, láthatóan igényes színészi játékra törekednek. Ennek több oka is lehet, de az egyik egészen biztosan az, hogy ekkoriban már érzékelhető a dán és a svéd némafilm hatása, amelyek a vásári komédiázás helyett komoly művészi élményt kívántak nyújtani a nézőknek.
Bár a regény filmes feldolgozása egyértelműen cselekménycentrikus, Jókai Mór művének társadalomkritikai éle is érzékelhető. Jókai a maga korában a kibontakozó kapitalizmust kritizálta, és persze más fénytörésben, de 1918-ban újra aktuálissá vált a mű.
Ekkor ugyanis már javában tombolt a hagyományos életmód felszámolása a modernség és haladás zászlaja alatt, Timár Mihály pedig a pénz adta kényelem helyett Noémit és a hagyományos, egyszerű életmódot választja.
Sok helyen olvasható, sőt ezt tanítják az iskolában is, hogy Jókai regénye a boldogságkeresésről szól. Épp ezért érdemes górcső alá venni, milyen az a boldogság, amelyet a főhős keres: Timár Mihály a modern kor hívságai és a vagyon helyett a szerelmet és a családalapítást választja, amikor a Senki szigetén marad, Noémi pedig a természetes, hagyományos életmódjával maga a boldogság megtestesítője.