A kisember elveszettsége

Joël Pommerat Az én kis hűtőkamrám című drámájának székesfehérvári ősbemutatója nem fukarkodik a súlyos lélektani és csoportdinamikai kérdések felvetésében, azonban valamennyi nyitva marad. A háromórás darab cselekménye összességében mozaikszerű, de egyes epizódjaiban őszinte és nagyon is emberi szembenézésekre hív.

Szilléry Éva
2019. 11. 05. 7:04
A munkavállalók kiszolgáltatottságáról, mániákról és színházcsinálásról is szól ez a darab Fotó: Vörösmarty Színház
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs könnyű dolga a rendezőnek, aki a francia Joël Pommerat Az én kis hűtőkamrám című drámájának színpadra vitelével próbálkozik. Bár keletkezésekor, 2011-ben a darab Molière-díjat kapott hazájában, sokrétűsége és konfliktushalmozása könnyen buktatójává válik a túlnyújtott cselekménynek. A Székesfehérvári Vörösmarty Színház előadása a hazai ősbemutató, hiszen Novák Esztert megelőzően a Nagyváradi Szigligeti Színház vitte színre magyarul a francia kortársat.

Novák Eszter a pályáján meghatározó alkotótársával, Tóth Ildikóval a főszerepben rendezte meg a Pelikán Fészek megújult színpadán az előadást. A színésznő sokadszor bizonyítja be, hogy különleges képessége van arra, hogy alakításaiban a normalitás és az abnormitás határmezsgyéjén egyensúlyozva létezzen, bizonytalanságban tartva a nézőt. Az általa megformált Estelle egy áruházi dolgozó, aki szolgalelkűen, gépiesen végzi munkáját, titokzatos nő, önmagáról szinte semmit nem mond, hamarosan gyanús lesz a munkatársainak. A kis közösség – itt sem, mint oly sokszor – nem tolerálja a másságot, maga alá gyűri, megalázza.

Közben a kilenctagú munkaközösségnek furcsa örökség szakad a nyakába. Az áruház diktatórikus főnöke, Blocq (Kuna Károly) halálos beteg lesz, és úgy dönt, hogy családja helyett a dolgozókra hagyja vagyonát: egy cementgyárat, egy húsgyárat és egy peep show-t. Cserébe csupán annyit kér, emlékezzenek meg róla évente, Estelle pedig azt javasolja, készítsenek színdarabot az igazgató életéről.

A színházi jelenetek Estelle bonyolult tudatának mélyéből, álmaiból építkeznek: rendkívül szürreálisak és kaotikusak. Még ha el is fogadjuk, hogy a rejtélyes nő tudattalanjában kalandozunk, akkor sem jutunk közelebb jellemének megismeréséhez. Márpedig karaktere önmagában kellően izgalmas táptalaja egy drámai mű felépítéséhez. Úgy tűnhet, az író a l’art pour l’art alkotóknak is szeretett volna odaszólni, de ezek az állítások erőtlennek bizonyulnak a traumák tengerében.

A munkavállalók kiszolgáltatottságáról, mániákról és színházcsinálásról is szól ez a darab
Fotó: Vörösmarty Színház

Az első felvonás nagy részét a csoportdinamika és a remek színészek viszik el. Eszter férje a háttérben arctalan marad, a nő a színpad mögötti emelvény tetején tér haza otthonába – sejthető, hogy a munkahelyén megalázott nő az otthonában is erőszak áldozata, ám mindez csak a második felvonásra bontakozik ki. Ott azonban már végképp nem tudta eldönteni az író és a rendező sem, hogy melyik irányba vigye el a darabot: egyszerre erősödik fel az álom szürreális valósága, a diktátor és az alárendelt érzelmi viszonya, a kapitalizmus szabályaival szembekerülő kisember tehetetlensége, a Stockholm-szindróma, az alkotói válság, a halmozottan hátrányos családi örökség és a tudathasadás jelensége is.

Merthogy Estelle saját öccse, a gyilkos deviáns képében is visszatér. Az sem egyértelmű, hogy a fiú tér vissza vagy Estelle eljátssza a testvérét a kollégáinak. A színházi próbajelenetekben feloldódó, mindig befelé élő nő feszültségéből ugyan kirajzolódik valami, de Estelle figuráját nem értjük meg teljesen. Tetszetős a zárókép a válaszok helyett habokban játszadozó Estelle-ről, mintha mindent az illúzió felé futtatna ki a rendező.

Lélektani elmélyülést és pontosságot aligha kapuk a történettől, de hiá­nyosságai ellenére súlyos kérdésekkel szembesít. A kilenc színész a darab töredékessége ellenére erős alakítással teszi emlékezetessé az előadást: különösen a hentespult vezetője, Tűzkő Sándor, a narrátor, Kiss Diána Magdolna és a hentespulti eladó, Egyed Attila volt feledhetetlen. A katarzis hiá­nya, a töredezettség és a hosszú játékidő ellenére lekötött a darab, talán azért, mert elemeiben őszinte, igazi beavatás, olyan élmény, amiért érdemes színházba járni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.