„Jó estét, Magyarországnak pedig jó reggelt! Ma azokról a magyarokról emlékezünk meg, akik szenvedtek a Szovjetunió alatt. Az ő emléküknek ajánlom a díjat” – mondta magyar idő szerint tegnap hajnalban Gera Marina magyar színésznő New Yorkban a Hilton szálló dísztermében, amikor átvette a Nemzetközi Emmy-díj-gálán a legjobb színésznőnek járó elismerést a Szász Attila rendezte Örök tél című film főszerepében nyújtott alakításáért. Mindezek után könnyeivel küszködve köszönetet mondott családjának és a film stábjának.
A lapunknak adott interjúban korábban kiemelte, hogy nemcsak magát, hanem hazáját is képviseli a díjátadón, ami nagy felelősség. Ennek az egyik oka, hogy első alkalommal jelöltek alkotást hazánkból e rangos nemzetközi televíziós versenybe.

Fotó: MTI/EPA/Jason Szenes
Egy ilyen elismerés a díjazotton kívül Szász Attila filmrendezőnek, Köbli Norbert forgatókönyvírónak, Nagy András operatőrnek, Lajos Tamás és Köves Ábel producereknek is szól, azonfelül, hogy a film sikeréhez az egész stáb hozzájárult. Az Örök telet a Gulág Emlékbizottság támogatta az Emberi Erőforrások Minisztériumának segítségével, a mű a gulágemlékévre állt össze.
A színésznő a szerep kedvéért 46 kilóra fogyott le, amire azért volt szükség, mert a gulágra internált nőket nemcsak dolgoztatták, hanem éheztették is, ami ép ésszel szinte felfoghatatlan kegyetlenség.
Az Örök tél története 1944 decemberében kezdődik, amikor szovjet katonák egy dél-dunántúli sváb faluból elhurcolják a munkaképes nőket. Hogy az ellenállásukat letörjék, azt mondják nekik, hogy csak egy kis munkáról van szó, három hét kukoricatörésről.
A gyerekeiktől és családjuktól elszakított nők azonban rövidesen marhavagonokban találják magukat, embertelen körülmények között egy szovjet munkatáborba viszik őket. Itt egy szénbányában kell kényszermunkát végezniük.
Gera Marina egyrészt sokat fogyott azért, hogy egy beesett arcú, nyomorúságos körülmények között élő szerencsétlen magyar nő túlélésért való harcát mutassa be a kommunista diktatúra munkatáborában, másrészt kifinomult színészi eszköztárral ábrázolnia kellett azt is, hogyan próbálja megőrizni a személyiségét a létért vívott küzdelemben.