– Tilos a vágás! – mondta André Bazin filmesztéta az ötvenes években; és a francia új hullám alkotói hallgattak is rá, sőt az egész európai új hullám megfogadta az intelmét. Ez lett a modern filmformanyelv, a modern film egyik legfontosabb törvénye. Ma már, ha valaki újít, akkor ez ellen lázad, bár a maga korában a hagyományos filmformanyelv ellenében ez egy lázadó gondolat volt, óriási újítás. Mert minden, ami az 50-es évek végén megszülető modern film előtt volt, a vágásra épült. A vágás volt a fő formaszervező elv, sőt a fő manipulációs eszköz is, művészi és nem művészi értelemben egyaránt.
Amikor a némafilmet kezdték komolyan venni, megszülettek a montázselméletek, már-már patikamérlegen kiszámíthatóvá vált, hogyan érhető el az, hogy a néző gondoljon vagy érezzen valamit, amit konkrétan nem lát, beleértve elvont fogalmakat is. Ennek vetettek véget a franciák azzal, hogy kijelentették: mostantól kínos, ósdi, elavult a vágás, nem modern, aki használja. Persze tegyük hozzá mindjárt, hogy nem arról van szó konkrétan, hogy nem lehet vágni egy film elkészítésekor. Mindenki annyit vág, amennyit akar. Úgy nem lehet vágni, hogy lehet vágni, vagyis ne a vágás révén gondolkodjon egy alkotó, ha valami hatást akar elérni.
Ma már feltesszük a kérdést: akkor viszont miben? Ehhez tudni kell, hogy az ötvenes években volt egy jelentős technikai újítás, ami megalapozta azt a világot, ahol vágás nélkül kell élnünk. Illetve lehet vágni, de gondolkodni nem szabad róla. Ez pedig a könnyű kézikamerák megjelenése volt. Így viszont már adódott is, hogy a kameramozgás lett a fő manipulációs eszköz. Azon belül pedig arra helyezték a hangsúlyt, hogy vágás nélkül kövessük a szereplőt addig, míg például megszületik benne egy érzelem. Ez elvette a filmidő egy részét, amelyet viszont egy belső vágással, ami megint csak újdonságszámba ment, vissza lehetett nyerni. Ilyenkor nemcsak a középtérben, hanem az előtérben és a háttérben is zajlik a cselekmény egyszerre. Ha egy korabeli gondolkodót megkérdeztek, miért volt erre szükség, akkor általában azt mondták, azért, mert bonyolult lett a világ, a hagyományos filmformanyelvvel már elmondhatatlan.