– Mennyiben dramatizálta filmjében a valós történéseket?
– Béres József élete nagyon jól dokumentált történet, amelyet mindenféle műfajban feldolgoztak már, kezdve Kósa Ferenc Az utolsó szó jogán című filmjével, amely elkészülte után tíz évig dobozban maradt, csak 1986-ban mutatták be. Készült róla színházi dráma is, és a mi kis alkotóműhelyünkből Petényi Katalin és Kabay Barna is dokumentumfilmet forgatott néhány éve Béres József életútja címmel. Azok a jó igaz történetek, amelyeket nem különösebben kell dramaturgiailag megváltoztatni, és Béres élete ilyen. Ugyanakkor minden történet dramatizált, vannak benne kitalált szereplők és helyzetek, de ha ezek olyanok, amelyek segítenek megérteni a nézőknek egy-egy konfliktust vagy a kort, vagy van a filmben egy kitalált mondat, ami akár elhangozhatott volna abban a kontextusban, akkor az szépen árnyalja a történéseket. Filmünkben a legtöbb szereplő mögött van valós személy, nem tudnék olyat mondani, akihez hasonlót Béres életéből ne mutathatnánk fel. A család kicsit megijedt a játékfilm ötletétől, de a forgatókönyv első verzióját látva maximálisan támogatták a munkánkat. A bizalmuk jele volt, hogy megfoghattam id. Béres József eszközeit, legszemélyesebb tárgyait, sokat meséltek a személyiségéről.

– Önmagában is különleges életút. Mennyire reprezentálja a közelmúltbeli történelmünket?
– Úgy gondolom, A feltaláló mindenekelőtt életrajzi film, de az életúton keresztül kap a néző egy objektív képet a történelemről is. Engem mindig érdekelt a kisemberek és az elnyomottak sorsa. Az a klasszikus Dávid és Góliát helyzet, amiről A feltaláló vagy a korábbi Janus című filmem is szól. Ez a történet amellett, hogy kalandos és érdekes, fontos üzeneteket hordoz jelennek, jövőnek, nehéz mellette elmenni rendezőként. De vizuálisan is kihívás, mert történelmi film esetében szép feladat elvinni a nézőt egy időutazásra. A közelmúltunk szemléltetésekor pedig még relatíve könnyű megtalálni azokat az emblematikus tárgyakat, autókat, ruhákat, amelyek híven idézik vissza ezt a kort.