Urbán Gyula a bábok világával először kisgyerekkorában, Baracskán találkozott. – Átszaladt a szomszédgyerek, hogy gyere az istállóba, mert olyat fogsz látni, hogy! Egy népi bábos volt ott a félhomályban, a ló farkából kitépett szállal kötötte a lábához a kis, kártyából kivágott lapos bábut, de én csak azt láttam, ahogy furulyaszóra táncoltatja anélkül, hogy hozzáérne. Csoda volt – idézi fel. Bár az élmény emlékezetes volt, nem ez vezette el a bábszínházi hivatáshoz. Az Esti Hírlapnál kezdett újságíróként dolgozni, és a kulturális rovat munkatársaként megnézte az Állami Bábszínház egyik előadásának főpróbáját, majd lesújtó kritikát írt a produkcióról. – Gesztelyi Nagy Zoltán volt a főnököm, és azt mondta, úgy becsületes, ha megmutatod a bábszínház igazgatójának, hogy ez fog megjelenni a lapunkban. Elvittem az írásomat Szilágyi Dezsőhöz, az igazgatóhoz, aki elővett egy piros ceruzát és elkezdett kihúzni dolgokat a cikkemből és átírni. Én meg elvettem tőle, és azt mondtam: Uram, ez az enyém. Hagyja a fenébe a piros ceruzát. Viszontlátásra! Elindultam kifelé, lent a kapus utánam szólt: Az igazgató hívatja. Visszamentem, és azt mondta ez az ember: Ha ez a cikk nem jelenik meg, én magát szerződtetem a színházhoz, és úri becsületszavamat adom, hogy egy éven belül maga Prágában lesz a Károly Egyetemen. Visszamentem a szerkesztőségbe, elmondtam Gesztelyinek, hogy mi történt, ő meg ennyit felelt: Isten veled, Gyula!, és eltépte a cikkemet – összegzi a pályaválasztás nem mindennapi történetét.