Az Omega az egyetlen kivétel, ők folyamatos nyugat-európai jelenlétükkel a világsztár státusz kapuit döngették. Nem feltétlenül csak rajtuk múlt, hogy a számos siker ellenére Amerikát nem tudták hosszú távon meghódítani, viszont Nyugat-Európa lényegében a lábaiknál hevert a hetvenes évek második felében. Emiatt aztán egyedül az Omega esett ki úgy-ahogy Erdős Péter actio radiusából, külföldön nehezebben tudott volna utánuk nyúlni, vagy legalábbis ez túlságosan sok energiájába került volna, amikor pedig sikert sikerre halmoztak, meglehetősen kínos lett volna állandóan retorzió alá venni őket. Nem beszélve arról, hogy az Omega maga volt az aranytojást tojó tyúk az MHV számára, így ők sokszor kimaradtak az MHV korifeusának kisded játékaiból.
Presser Gáborék 1971-es Omegából történő távozása után Erdős állítólag csak annyit mondott, hogy amíg ő a posztján van, addig az Omegának nem lesz lemeze. Azt hangoztatta, hogy a magyar közönség nem vevő erre az agresszív muzsikára. Kóbor Jánosék azonban viszonylag hamar megtalálták a saját hangjukat, és a majdani Élő Omega demójával felkeresték Erdős Pétert. A bökkenő a Szexapó című számukkal volt, amiről a popcézár azt hitte, hogy róla írták, és kikérte magának, hogy ne élcelődjenek rajta. Mindezt csak mandinerből tudta meg a csapat, Erdős még arra sem adott alkalmat, hogy megmagyarázzák neki, hogy nem róla van szó. Noha adott rá némi alapot, így akár róla is írhatták volna, de mégsem ez volt az igazság, mert egy közismert figura, bizonyos Hendrey Tibor fotós ihlette meg az Omegát, aki egy ideig minden bulijukon ott volt és udvarolt a lányoknak.

Fotó: MTI – Friedmann Endre
A koncertlemez ötletét azonban nem adta fel az Omega, amit úgy oldottak meg, hogy a műsoraik közönségzaját hozzákeverték a korábban már elkészített demo számokhoz, így azt az érzést keltették, mintha ez egy koncertfelvétel lenne. Ezt megfejelték a pécsi Omega Klubban adott speciális koncerttel, ahol a közönség őrjöngését, énekét és tapsát is felvették. Az Omega abból csinált erényt, hogy Erdős Péter meg akarta akadályozni a lemezük kiadását, az Élő Omega cím így nyert kettős értelmet: az „élő” jelző egyrészt vonatkozott a koncert varázsára, másrészt arra, hogy az Omegát bizony el akarták tenni az útból, de talpra álltak, és megmutatták, hogy igenis életképesek. Kóbor Jánosék összeszorított fogakkal mentek be újra Erdőshöz produkciójukkal, természetesen már a Szexapó nélkül. A felvételről sűrű bólogatások közepette azt mondta, hogy érdemes megmutatni a hangmérnököknek, de közben folyamatosan ellenérzéseinek is hangot adott, miszerint ez úgyse kell majd a magyar közönségnek. A Bors–Erdős tandem aztán kibökte, hogy a hanganyaggal nincs semmi probléma, de papírhiány miatt nem tudnak lemezborítót készíteni. Ezt Meckyék alumíniumborítóval oldották meg, így a packázások ellenére elhárult az összes akadály az Élő Omega 1972-es kiadása elől.