Ha létezik megosztó zenei műfaj, akkor az operett az. Vélhetően nem a zenéje okán, inkább a szövegkönyvek giccsbe hajló álomvilága bőszíti a sznobokat, no meg a történetek azonos kaptafára méretezett abszurditásai. Nos, mindezektől mentes Kálmán Imre: A chicagói hercegnő című dzsesszoperettje, amelynek két esztendővel ezelőtti, Operettszínházbeli előadását szombaton este kilenckor sugározza az M5.
A műfaj keresztapja a mindenki által zseniként tisztelt Wolfgang Amadeus Mozart. Aki az orrát húzza az operett szó hallatán, ettől nyilván nem enyhül, miként, vélhetően attól sem, hogy a jeles osztrák komponista alkotott singspiel-eket, magyarán daljátékokat. Eme operánál könnyedebb és könnyebben befogadható alkotásokkal Mozart igyekezett a főúri udvarokból kiszabadítani a zenét, a színpadi muzsikát, s eljuttatni mindenkihez. Ugyan az operett műfaji megjelölésként nehezen lenne ráakasztható a Varázsfuvolára, ami ettől még singspiel. Másfelől a műfaj egyik megteremtője, Offenbach Hoffman meséi című remeke rendre szerepel a világ nagy operaházainak repertoárján.
Ha Offenbach, nézzük a kezdetet, amely nem Budapesten zajlott – noha mi magyarnak tartjuk az operettet, mint később kiderül, nem ok nélkül. A műfaj születésnapjának Offenbach örök riválisa Hervé: Don Quiote et Sacho Pansa címet viselő opéra bouffe-ja, 1848. március 6-i bemutatóját tartják. Amíg Párizsban menőbb volt az opéra grande, addig Bécsben ifjabb Johann Strauss A denevérje, vagy A cigánybárója (Jókai Mór Szaffija alapján) le nem kerültek a színpadról. Történt ez 1885-ben, amikorra a császárváros számított operett fővárosnak. A bécsi operett újhullámának sztár komponistái azonban már Kálmán Imre és Lehár Ferenc voltak.
Bizony, bizony, mint minden és mindenki, aki és ami jó, az magyar, hát miért maradna ki éppen az operett? A nevezzük így: magyaros stílus gyökerei a népszínműbe kapaszkodnak. A népszínmű és korszakos sztárja, Blaha Lujza (akit a bécsi operett atyja, Suppé is szerződtetni kívánt) a nemzet csalogányaként énekelte be, Pest akkor még többségi német ajkú színházaiba a magyar nyelvet. Ezért jelentős műfaj a népszínmű, amelynek betétdalai verbunkosok, nóták stílusában fogantak, s szalon-cigányzene hangzásban szólaltak meg. Ezt követték az első operettkomponisták, Huszka Jenő (ő a Bob herceggel, első operettjével, az első külföldön bemutatott operettel, egyszerre tarolt Budapesten és Bécsben), illetve Kacsóh Pongrác, akik a francia operettkuplé és a német singspiel beemelése mellett ügyeltek a magyaros stílus megteremtésére. A János vitézben Kacsóh mindenkit megelőzve használja népzenénket műzenei környezetben. Műve bemutatójának környékén diplomáztak a Zeneakadémián Koessler János zeneszerzés tanár növendékei: Bartók Béla, Kodály Zoltán, Szirmai Albert, Jacobi Viktor és Kálmán Imre.