– Egy kis faluból, Uszkából származik. Mennyire meghatározó a művészetében a gyermekkora és a szülőföldje?
– Én az „Isten háta mögött” születtem, ahogy Móricz Zsigmond írja, ott, ahol „a kis Túr siet beléje”, és ahol megszületett a Himnusz szövege. Azt mondják, minden művész a gyermekkorát idézi meg és alkotja meg újra a műveiben, és számomra is a gyermekkor határoz meg mindent. Szoktam mondani, hogy nekem egy életem volt, akárki kérdez, mindig ugyanazt tudom mondani: azt, ami történt velem. Épp befejeztem a Két boldog ember című könyvemet, amiben leírtam az egész életünket.
– Faragni is a szülőfalujában kezdett el?
– Igen. Édesapám géplakatos volt, vassal dolgozott, de én ki nem állhattam a rideg vasat, mindig a fához vonzódtam. Mielőtt megszülettem volna, édesanyámmal együtt elmentek Csengerbe bútort venni. De már nem tudtak hazajönni, csak egy síró bútorral: a családi legenda szerint valószínűleg egy fiókban hoztak haza. Talán itt kezdődött a fához való vonzódásom.
– Még gyermek volt, amikor édesapját elhurcolták málenkij robotra. Ez is közrejátszott abban, hogy később elhagyta a szülőfaluját?
– Igen. Amikor édesapámat elvitték málenkij robotra, gondoltuk, hogy soha többé nem jön vissza. Édesanyámmal és három testvéremmel mindössze öt hold földünk volt, amiből sem megélni, sem jóllakni nem lehetett. A kilátástalanság és a tanulni vágyás miatt jöttem el. Szűk volt nekem az a világ, akárhogy próbálkoztam, nem tudtam tágítani. Budapesten először rokonoknál laktam, majd miközben a Városligetben az épülő világkiállítás pavilonjainál bámészkodtam, egy mester elhívott az Iparművészeti Múzeum asztalosrestaurátor-tanulójának. Ezt a csodálatos szakmát hagytam ott később a táncért.
– Hogyan került kapcsolatba a tánccal?
– Citerával korábban is kísértem táncosokat, ezt később, a Zalka Máté tanulóotthonban is folytattam. Viszont a tánccsoportban egyszer megbetegedett egy fiú, én pedig felajánlottam a tanárnak, hogy szívesen beállok a következő fellépésre, ha kell, ezt én is el tudom táncolni. Megkérdezte: mégis hogyan? Hiszen sosem táncoltam. Rögtön rávágtam, hogy néztem, és közben megtanultam. És ez nem háryjánoskodás, már másnap fel is léptem velük Visegrádon. Később az MTA Központi Együttesébe kerültem, majd 1951-ben a berlini Világifjúsági Találkozón meglátott Rábai Miklós, az Állam Népi Együttes művészeti vezetője, és megkért, hogy felvételizzek hozzájuk. Végül több mint száz jelentkező közül engem vettek fel.