Gyermeknap volt 2011-ben, amikor kilenc éve itt hagyott bennünket Czigány Zoltán költő, író, filmrendező, televíziós. Egy évre rá édesapja, Czigány György válogatásában írásaiból megjelent egy kötet, Az utolsó mondat címmel, esszék novellák, mesék, levelek gyűjteménye. A kötet végén Csukás István szavai szólnak megrendítő erővel a gyermeki szívvel érző és alkotó, fiatalon elhunyt íróról: „[...] végig gyermekszemmel nézi a világot. Ez biztos fogódzó is, segít megállni az összedőlő világban, ahol minden lélegzetvétel az utolsó lehet”.
Czigány Zoltán ifjú kora óta Erdélyt járta, eleinte kabát alá rejtett kamerával, titokban kimenekített kötetekkel. Az érintetlen természet élethosszig tudatába égett csakúgy, mint a kimondott szó tisztasága, és mint általában minden, ami őszinte, eredeti, örök érvényű. Módfelett szerette ezt a vidéket, az egykorvolt, ma még megragadható pillanat ihletettségét.
„Láttuk miféle erők állnak az erdélyi írók mögött! A magyarországinál még mindig kevésbé elrombolt, de sokkal különb táj- és állatvilág, még mindég kimondott szavak és hangok” – ír az Egyetlen kérdés Sütő Andráshoz című értekezésében az erdélyi benyomásairól.
Mintegy csalatkozva rajzolja meg a magyarországi közhangulatot: „Szétnéztünk az anyaországban, nekünk mi jutott? Szülőföldnek Budapest, példaképnek hamis rockénekesek, belső igény helyett fertőző kisszerűség. Civilizációval megvert emberek, elsekélyesedett beszéd, bezárkózott lélek, üzleti szellem, kiröhögött tisztesség. Rejtőzködés a szemérmetlenség mögé.”
Kíméletlenül őszinte és leleplező szavak évtizedekkel ezelőttről, a civilizáció és a fogyasztói lét válságáról, amely oly sokunkból kiszakadt az elmúlt hetekben – még ha nem is ilyen cizellált megfogalmazásban – a vírus sújtotta kényszerű megállás idején. A jelen válságot Czigány Zoltán már nem élhette meg, de szükségét jó előre láthatta.
Számára Erdély és Róma, Dél-Olaszország afféle menedék a minden hagyományt felőrlő civilizációs gépezet elől, hit a megőrzött érték múlhatatlan erejében.