A metál szélsőségesebb irányzatai a 80-as években alakultak ki, és annak ellenére, hogy ma is rengeteg együttes és rajongó utazik a következetes, „klasszikus” death metálban (kétlábgép, darálós tempó, tiszta gitárhangzás, ének helyett halálhörgés) és black metálban (kétlábgép, darálós tempó, kásás gitárhangzás, ének helyett úgynevezett károgás), az ilyen szűkre szabott keretek egy idő után fojtogatni kezdik azt, aki tényleg zenét akar csinálni vagy hallgatni. Akik a kilencvenes években kaptak rá a keményebb zenékre, bizonyára emlékeznek efféle vicces vitákra: áruló-e az a feketefém zenekar, amely nemcsak a lemez bevezetőjében használ szintetizátort, hanem egyes dalokban is, vagy amely hagyományos, tiszta énekkel vesz föl dalokat az emberi hangképzés határait súroló, vokális extrémsport-teljesítmény mellett? Efféle csörtéknek persze a zenéhez nincs valódi közük, a dolog lélektana inkább közelíthető meg a szurkolói mentalitásra hajazó szubkulturális beágyazottság felől, amit rendes esetben emberré cseperedve elhagyunk, hogy valamivel tágabb és összetettebb dimenzióit élhessük meg a közösséghez tartozásnak. De a zenék, hangulatok, emlékek mindig velünk maradnak. És némelyik a szép emlékeken túl még jó zene is.
Történetek magyar festőzsenik kalandos úton megtalált műveiről
Megjelent a Kieselbach Galéria könyvsorozatának legújabb, reprezentatív darabja.