Amikor Sztálin vörös hadserege 1945-ben Kelet-Európán átgázolva eljutott Berlinbe, és közben uralma alá hajtott tíz, korábban szuverén államot, magával hozta a kommunista cenzorokat is. A Szovjetunió csatlósaivá tett kelet- és közép-európai országokban a kommunisták néhány éven belül átvették az irányítást, rendszerint választási csalások útján. A párt tartalomellenőrző bizottságokat állított fel, de kínosan ügyeltek arra, hogy a cenzúra kifejezés egyik nevében se szerepeljen. Első körben a nyíltan antiszemita, fasiszta és náci irodalmat tiltották be, majd a nemesi vagy nagypolgári származású („osztályidegen”, irredenta) írók és költők száműzése következett. Súlyosbító tényezőnek számított a cenzorok szemében, ha az értelmiségiek nyugatra menekültek a kommunista elnyomás elől.
Csehszlovákiában, Lengyelországban, Magyarországon, Romániában és Bulgáriában elsősorban politikai okokból tiltottak be könyveket és filmeket, a legkeményebb cenzúra az 1950-es években működött. „Az alkotás sorsa már a forgatókönyv stádiumában megpecsételődött, ezért ebben a korszakban nem találunk túl sok betiltott filmet, mert azok általában el sem készülhettek. A Kádár-korszakban viszont az volt a legizgalmasabb terület, hogy hol húzódnak a határok a tűrt és a tiltott filmek között” – fogalmaz a Múlt-kor történelmi magazin 2008. áprilisi száma. Sztálin halála után, 1953-tól fokozatosan enyhült a cenzúra szigora a kommunista blokkban, de Csehszlovákiában az 1968-as prágai tavasz, Lengyelországban pedig a Szolidaritás mozgalom erősödésének (1980–81) hatására újabb betiltási hullám vette kezdetét.
Szovjetunió
Szergej Ejzenstein szovjet filmrendező elkötelezett híve volt a kommunizmusnak, mégis többször kényszerült nyilvános önkritikára a cenzorok miatt. A Gulágot is megjárt Mihail Kalik Elmentem a nap után (Man Follows the Sun, 1961) című filmjében szerepelt egy rövid erotikus jelenet, amely kiváltotta Nyikita Hruscsov szovjet pártfőtitkár rosszallását. Ennek nemcsak a konkrét mű esett áldozatul, de a rendező következő két filmjét is azonnal kivonták a forgalomból. A kiváló rendezőt, Andrej Tarkovszkijt is gyakran érték atrocitások, forgatókönyveit a hatvanas-hetvenes években sorra visszautasították, akadályozták a forgatásokat, elkészült filmjeit betiltották. A rendező végül 1984-ben elhagyta a Szovjetuniót.