Christopher Nolan filmjének zsenialitása az, hogy képes becsapni a nézőt abban a tekintetben, mikor lát álmot és mikor a filmbéli valóságot. Illetve egészen pontosan a jelenetek nagy részében tudja jól a néző, hogy álomban, sőt az álom álmában van, vagy egészen a tudat aljáig jut, ahol már csak a tenger mossa a partot, csak a legfontosabb jelenetekben bizonytalanítja el a nézőt a valóságot illetően. Mindjárt ilyen a film befejező jelenete, amely esetében, ha filmbéli valóságról van szó, akkor boldog, ha álomról, akkor boldogtalan az alkotás lezárása. Tehát nem mindegy. Annyira azonosul a néző a főhőssel a film dramaturgiai megoldásai révén, hogy a befejező jelenetének értelmezése központi kérdéssé válik, ha akarja, ha nem.
Téli mesék, fénypark és a lélek mélységei – Öt program az ünnepekre
Ha holnaptól kimozdulna otthonról, mutatjuk, hova menjen.