A Dőlnek a szobrok a rendszerváltozás egyik emblematikus mozzanatsorozatára utalóan a szocializmust megéltek poszttraumás indulója, a negyvenéves szellemi szolgaság utáni felszabadulás érzetének megnyilvánulása, melynek során az emberek most kezdenek el a szürkeségből kitörni és az őszinte örömöket – így a szerelmet is – megélni. Nem kellenek már nekik a vezérek, szeretnék a saját életüket élni, lehetőleg minél jobban. Az Éjszakai Budapest blues egy szerelmi csalódás történetébe ágyazva ismertet meg néhány vendéglátós sztereotípiát: a lopós főnököt, a markecoló nőket, a langyos söröket, Sovánka Terézia zongoristanő és a „dupla seggű banyák” kontrasztpárját, de még az alkoholista, tukmálós magyarkodóknak is jut egy fricska az „Itt van, testvér, igyál! Magyarok vagyunk, vagy mi az Isten!” kiszólással. A legfontosabb azonban ebben a számban a belügyi hálózattal átitatott közeg, ahol „A pincér BM-es, a mixer ÁVH-s, a WC-s néni vajon mit tudhat?”. A rendszerváltozás brutálisabb oldala mutatkozik meg a fúvósokkal megspékelt kvázi rap Temető tangóban, amely megidézi Rákosi Mátyás, Gerő Ernő és Kádár János (Matyi, Ernő, Jankó személyében) szellemét, és azt sugallja, hogy morbid módon a nagy csinnadrattával végrehajtott, sokszor álszentségbe torkolló – hiszen több esetben maguk a gyilkosok is a ceremóniák aktív résztvevői voltak – újratemetések is a szabadság eljövetelét jelzik. Hobo iróniája itt sem marad el: a hullába rúgni „nagyon bátor”, egyre nagyobb számú rendszerváltók is megkapják a magukét. Az igazi sziporka azonban a „Tavaly temették, kiásták újra,/Ártatlan volt, hát ezt is kibírja” sorokban rejtőzik, ami utalás lehet Rajk László újratemetésére, de persze Nagy Imrére és társaira, illetve az összes jeltelen sírra is, amelyek hozzátartozók tízezreinek megkeserített életét szimbolizálják. A hobói költői nonkonformizmus megszólítja a már eltemetett halottakat is, biztatva őket, hogy tartsanak ki a föld alatt, egyszer majd eljön az ő idejük is – és lám, tényleg. A Ceaușescu házaspár kivégzése és annak abszurditása is szóba kerül egy közbevetett próza erejéig, némiképp felvetve azt a merész kérdést, hogy vajon tényleg le merték-e lőni a véreskezű „csiklandós tömeggyilkos” diktátort és nejét, hiszen még a vérük sem ömlött ki – a másik olvasat pedig talán az lehet, hogy korábban annyira hidegvérrel gyilkoltattak praxisukban, hogy átvitt értelemben még a vérük sem folyt.