Életművének lényege az ironikus és keserű cseh humor

– Ez a nyár valahogy szerencsétlennek tűnik nekem – mondta 1967-ben Rudolf Hrusínský a Vladislav Vancura írásból készült Szeszélyes nyár című Jirí Menzel-filmben, miközben egy kisebb tóban ült szivarral a szájában, amelyet kicsinyke esernyőt formálva egyik kezével megpróbált az éppen zuhogó esőtől megvédeni. Ez a mondat most még egy jelentésréteggel vastagabb lett, Jirí Menzel ugyanis 82 éves korában az égi színtársulathoz szegődött. Sok mindent adott az egyetemes filmtörténetnek, de ha csak egyetlen dolgot kellene kiemelni, akkor az az ironikus cseh humor lenne, amelyet ráadásul Menzel filmjei révén ismert meg igazán a világ. Egyébként éppen olyan ez a humor, mint a cseh sör. Kicsit keserű, de igazán jó minőségű, és mindig jólesik.

2020. 09. 07. 12:32
Director Jiri Menzel poses during a photocall to promote the film 'I Served The King Of England' running in competition at the 57th Berlinale International Film Festival in Berlin
Director Jiri Menzel poses during a photocall to promote the film 'I Served The King Of England' running in competition at the 57th Berlinale International Film Festival in Berlin February 16, 2007. REUTERS/Tobias Schwarz (GERMANY) - BM2DUPWSOLAA Fotó: REUTERS Forrás: REU
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jirí Menzel 1980-as Sörgyári Capricciojában Mariska, a fenékig érő hajú serfőzőné egy hajtással issza ki a nyári melegben a korsó sört, majd a gyönyörűséges és idillikus nyári jelenettől elalélt férfi nézőire szépen rámosolyog. Ha ezeket a filmkockákat egy férfiember látja, soha nem felejti el. Ahogy azt se, amikor a női emancipáció jegyében ugyanez a serfőzőné levágatja gyönyörűséges fenékig érő haját, amiért aztán férjeura, temérdek gyöngédséggel, de mégis férfias tekintélyét latba vetve a biciklipumpa-tömlővel elfenekeli kissé. Amin persze a serfőzőné megint csak mosolyog. A filmben Menzel a békés és boldog hagyományos világot temeti, de ironikus humorral teszi, főleg akkor van elemében a rendező, amikor a haladás újításait kell humor forrásává tenni. Magda Vásáryová alakítja a serfőzőnét, aki egy sajtótájékoztatón néhány évvel ezelőtt éppen arról beszélt, hogy ha meghalnak, a legfantasztikusabb dolgokat fogják mondani a sírjuk felett még azok is, akik nem szerették őket. Mire a mellette ülő Menzel azonnal hozzáteszi: „Én már alig várom”.

Ebben a mondatban benne van az egész menzeli életmű lényege: az ironikus és keserű cseh humor. A világ ugyanis a Menzel-filmek révén szembesült azzal, hogy van egy nem túl nagy nemzet, akiknek viszont világraszóló a humoruk. Persze lehet az is, hogy mindez a csodálatos cseh sör hatása, de az biztos, hogy Menzel mellett állandó alkotótársként Bohumil Hrabalnak is elévülhetetlen érdemei vannak a sikerben.

 

Fotó: REU

 

Hogy mennyire fontos volt a humor Menzelnek, azt jól jellemzi, hogy rengeteg alkalommal hangoztatta, nem jó irányba megy a világ filmgyártása a huszadik század végén, huszonegyedik század elején. Ugyanis az újabb filmekben már kiveszőben a humor. Szerinte a filmrendezők már annyira komolyan veszik magukat és az üzenetet, amelyet minden áron át akarnak adni, hogy megfeledkeznek a humorról. Menzel szerint már alig van film, amin egyáltalán elmosolyodna az ember.

Az 1966-ban Bohumil Hrabal regényéből forgatott Oscar-díjas Szigorúan ellenőrzött vonatokban például elhangzik Topicska forgalmista erkölcsi kihágásának tárgyalásán: „Európa legnemesebb fajtája megy a frontra, hogy kiharcolja maguknak a békét. Az életét kockáztatja magukért. És hogy hálálják meg a birodalomnak? Az egyik a távírászlány fenekét stemplizgeti, a másik felvágja az ereit holmi nőügy miatt.” Menzel filmjeinek főszereplője a hétköznapi kisember. A humor forrása sokszor az, hogy a józan gondolkodású és hagyományos értékeket valló világban magát jól érző polgár találkozik a modern világ őrületével, kommunista újításaival, vagy éppen olyan gondolatokkal, hogy azért kell feldúlni a békebeli világot, hogy „kiharcolják a békét”. Manapság a hagyományos értékrendek feldúlásának gondolata is ilyen okfejtés, amikor a józan gondolkodású kisemberre már megint valamiféle élettől idegen ideológiát akarnak ráerőltetni kéretlenül. A baj csak az, hogy világunk újabb kulturális védelmi rendszerrel lett szegényebb, Jirí Menzel ugyanis már soha többet nem fogja filmjeiben kikacagni a kisember józan gondolkodását megváltoztatni akaró idealistákat, szemfényvesztőket vagy a haladás szószólóit.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.