Négy előadással lett szegényebb a járványhelyzet miatt a hétvégén zárult kisvárdai találkozó, mert a Vajdasági Tanyaszínház egyáltalán nem indult útnak ezen a nyáron, a székelyföldiek pedig az egészségügy korlátozott feltételei miatt nem tudták a teszteket elvégezni. Ezzel együtt soha annyian nem váltottak jegyet a találkozóra, mint idén, a színház utáni éhség tapintható volt a közönség lelkesedésén, a maszk viselete ajánlott volt, a távolságtartást pedig nem szabták feltételnek a nézőtéren – tudtuk meg Balogh Tibor művészeti vezetőtől.
A fődíjas darab, Szép Ernő Lila ákác című színjátéka a tavalyi szemlének is nagy sikere volt, idén a Nagyváradi Szigligeti Színház előadásában emelkedett a legjobb előadás trónusára. – A nézők nem tudnak betelni ezzel a darabbal, ha pedig alkalmas színész van a társulatban a főszerepekre, akkor vétek kihagyni – mondta Balogh Tibor arra a kérdésre reagálva, hogy a Lila ákác kultusza nem csillapodik.
– Szép Ernő szövege csupa lélekrezdülés és romantika. Vannak olyan rendezők, akik a társadalmi mozgások ábrázolása iránt kevésbé fogékonyak: ők az érzelmek síkján fejtik ki szívesebben a gondolataikat. Általánosan is elmondható, hogy a színpadi alkotókban is visszatérni látszik a romantika iránti igény: a sárba merített lelkek színházának divatja múló félben van – hangsúlyozta a művészeti tanácsadó. A darab főszereplője, Csacsinszky Pali úgy csacsi, mint a mai napig bármelyikünk tud fiatalságában eltévedni: úgy fantáziál a szerelemről, úgy vágyakozik valami ideálisra, hogy nem veszi észre az ölébe pottyant igazi és valóságos szerelmet.

Fotó: Gyulai Várszínház
A darab Botos Bálint rendezői munkáját, Sebestyén Hunor és Román Eszter kiemelkedő játékát dicséri; a minimalista díszlet drámai térré játszása külön tanulmányt érdemelne.
Megbecsültségben A nép ellensége című, közéleti diktatúrát szemléltető előadás, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának produkciója sem maradt el a fesztiválon, amely három fontos színészdíjat eredményezett.
A diktatúra megjelenítésében A Pornó – Feleségem története volt a legerősebb előadás, ebben a legjobb rendezés Árkosi Árpádé lett és Imre Évának, a monodráma hősnőjének színészdíj jutott.