Október 20. és 22. között érdekes Bánk bán előadásokkal, szakmai beszélgetésekkel, valamint kamarakiállítással várja az érdeklődőket a Nemzeti Színház. A teátrum lapunkhoz eljuttatott közleményéből kiderül, hogy a háromnapos rendezvény három tematika köré épül. Mint írják, az október 20-i programok középpontjában az opera áll. Batta András zenetörténész 17 órától tárlatvezetést tart a Bánk bán történetéről szóló kamarakiállításban, aztán 17.30-tól Bánk bán az operaszínpadon címmel rendeznek kerekasztal-beszélgetést Batta András zenetörténész, a Liszt Ferenc Zeneakadémia korábbi rektora, a Virtuózok zsűritagja, Kesselyák Gergely, a Magyar Állami Operaház első karmestere, az előadás karmestere és Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója, az előadás rendezője részvételével. 19 órától a Nagyszínpadon Erkel Ferenc Bánk bán című operáját láthatja a közönség Vidnyánszky Attila rendezésében és Kesselyák Gergely vezényletével. A háromfelvonásos operában színpadra lép mások mellett Molnár Levente, Mester Viktória, Fischl Mónika, Bakonyi Marcell, Boncsér Gergely, Kálmándy Mihály, Berczelly István és Kendi Lajos. Az előadásban közreműködik még a debreceni Kodály Filharmónia, a debreceni Csokonai Színház énekkara, valamint a Bánk bán 2020 tánckara is.

Fotó: Halmai Gyöngyi
A dráma kerül a fókuszba október 21-én, ugyanis 17.30-tól Katona drámájáról beszélget Balázs Géza nyelvész, néprajzkutató, egyetemi tanár, az budapesti ELTE és a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetem professzora, Horkay Hörcher Ferenc eszmetörténész, esztéta, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem kutatóprofesszora és a BTK Filozófiai Intézet tudományos tanácsadója, valamint Vidnyánszky Attila, a darab rendezője. 19 órától Katona József Bánk bán című drámáját láthatjuk a Gobbi Hilda Színpadon, a főbb szerepekben Mátray Lászlóval, Udvaros Dorottyával, Söptei Andreával, Farkas Dénessel és Horváth Lajos Ottóval. – Katona tudta, értette, érezte, hogy mi a színpadi hatás. Az egyik legnagyobb drámaírói erény, amikor a téma, a tézis, az ügy, a mondandó a drámai cselekmény energiájává alakul. Ahogyan Shakespeare, Katona sem csak filozofál. Nagyon személyessé, zsigerből játszhatóvá tudta megírni a figurákat, akik a nézőből együttérzést, azonosulást, szeretetet, megvetést és gyűlöletet váltanak ki. A Bánk bán története ma is érvényes: ahogyan az egyes ember a történelemben cselekszik vagy sodródik, ahogyan változtatni akar, és ahogyan a történelem, a sors a maga igazságát képviselő embert, a hőst felőrli, megsemmisíti, de fel is emelheti – emelte ki az előadás kapcsán Vidnyánszky Attila.