Az 1980-as évekre Sütő András művészetének fő iránya a kisebbségi kiszolgáltatottság elleni küzdelem lett. Műveiben a romániai magyarság szétszóródása, fogyatkozása vált elsődleges írói gondjává. A magyarok tömeges menekülése idején a „maradok, másként nem tehetek” kiállásával adott példát a nemzeti önmegőrzés igényére. Ebben az időben drámái már meg sem jelenhettek szülőföldjén, nemhogy színházi közönség elé kerülhettek volna. Így gyakorlatilag ki kellett lopni a határokon túlra. Ilyen sorsa volt az Advent a Hargitán című színműnek is, amely a szegedi Tiszatáj 1985/12-es számában látott napvilágot. Nem kellett sokat várni a színpadra kerülésre sem, hiszen 1986. január 2-án megtartották a bemutatóját Budapesten, az akkori Nemzeti Színházban – írja az MMA-lexikon. Ezt a sokak számára felejthetetlen előadást Sík Ferenc rendezte, és kitűnő színművészek sorát vonultatta fel: Bódi Vencelt Sinkovits Imre formálta meg, Árvai Rékát Kubik Anna játszotta, Zetelaki Gábort Bubik István, Zetelaki Dánielt Agárdi Gábor alakította, Bódi Máriának Götz Anna volt a megformálója. A 250. előadásra – a rendszerváltozást követően – 1993. november 3-án került sor Temesvárott. „Erdély nagy romlásának valóságos gyásza, az önfeladás, a világgá menekülés közösségi tragédiája ez” – mondta az író.

Fotó: MTI
„…hinni szeretném, hogy aki keresi, megtalálja a másikat, még ha befújták is ösvényeit a Nagy Romlás porkahavai”
Már a dráma címéből kiderül, mely évszakban játszódik a mű. Télen, az adventi négy hét, a várakozás idején, amikor a Megváltó születését várjuk. A darab elénk idéz egy különös, a mi életünkben soha nem látott, misztikummal, néphagyományokkal teleszőtt világot. A hargitai havas szakadék, a jelképes „Nagy Romlás” tövében áll Bódi Vencel háza, aki 26 éven át hiába várja haza idegenbe szakadt lányát. A várakozás, a keresés, a cselekvésképtelenség válik az öregek – Bódi és Zetelaki Dániel – létállapotává. A darab az egyéni útkeresések története, szeretteink elvándorlása, a halálig tartó bűnhődés, vezeklés a múltban elkövetett hibák folyton visszatérő képeivel. Az író ezzel állítja szembe két fiatal tiszta, mindent legyőző szerelmét, amely valós csodákra is képes. Sajnos emberi gyengeségünk miatt ezeket a csodákat nem becsüljük meg eléggé, így nem marad más nekünk, csak az emlékezés. Marad az örök adventi várakozás.