– Nem vagyok olyan, mint te – mondja az egyik főszereplő balettoslány Nicholas Hytner 2000-ben készült filmjében, a Rivaldafényben balett-táncban sikertelen édesanyjának, aki kicsit sem érti, miért hagyja ott a lánya a balettozást örökre, amikor tökéletes a tánctechnikája. – Tudom, hogy nem volt meg a lábad hozzá, nekem a szívem nincs – adja meg a választ édesanyjának. Mert mindig ez a fő kérdés, ha táncról van szó egy filmben, hogy van-e hozzá szív.
Nicholas Hytner filmje nemcsak azért figyelemre méltó, mert nem teljesen a táncos sztereotípiák mentén mesél történeteket, hanem azért is, mert több főszereplője van. Az egyiknek tökéletes a technikája, de szíve legmélyén gyűlöli az egészet, mármint azt, hogy mindennap hánynia kell, hogy megtartsa a súlyát, de már sok-sok éven át gyakorolt, így nem igazán mer szembenézni azzal, hogy újra kellene kezdenie az életét, leginkább tánc nélkül. A szembenézésben egy orvostanhallgató fiú segít neki, aki szerint mind a teste, mind a lelke bele fog betegedni ebbe a reménytelen küzdelembe. Csak hát azt is látnia kell a nézőnek, hogy nagyon jól táncol ez a leányzó. Ezért is remek alkotás a Rivaldafényben, mert rávilágít arra a problémára, ami azokat is érinti, akik nem táncolnak. Mármint arra, hogy hiába vagyunk jók abban, amit csinálunk, ha a szívünket nem tudjuk beletenni. Ha nem szeretjük szenvedélyesen azt, amit csinálunk.

Fotó: InterCom
A másik főszereplő karaktere éppen ellentétes az elsőével. Neki nincsen meg a lába a baletthez, igen sokat kell csiszolni a technikáján, hogy színpadképes legyen, viszont imád táncolni. Érzéseit képes lefordítani a mozdulatok nyelvére: ha felszabadultan szárnyal vagy ha elkeseredetten dühöng, az megjelenik a táncában. Minderre a film folyamán azért lesz módja, mert csúfosan kihasználja a koreográfus férfi, akibe ráadásul még bele is szeret. Ám Nicholas Hytner filmje abban is eltér a hasonló hollywoodi alkotásoktól és főleg a mai moziktól – ne felejtsük el, hogy két évtizede készült –, hogy nem férfiellenes. A koreográfus ugyanis nemcsak hisz a lány tehetségében, hanem igyekszik azt kibontakoztatni, sőt – noha kezdő táncosról van szó – a frissen alapított társulatába is beveszi szólistának. Tehát a kép nem fekete-fehér a férfit illetően.