A Népművelési Intézet kezdeményezésére klubvezetői tanfolyamot hirdetett meg a Fővárosi Tanács népművelési osztálya a kultúrházak vezetői és alkalmazottai számára, amelyen viszont mindössze hatan vehettek részt, tehát igen nagy kitüntetést jelentett a bejutás erre. Ez némiképp érthetetlen, hiszen éppen ez a szféra szomjúhozta leginkább a káderutánpótlást; magyarázatot erre talán az jelenthet, hogy alig voltak szabad álláshelyek ezekben az intézményekben. Ebben az időszakban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) is kért számadatokat a művelődési házaktól a látogatottságról és annak műfaji megoszlásáról, de kielégítő választ nem kapott, amit nehezményezett a tanács népművelési osztályánál. Ebben a dokumentumban megállapították, hogy a tanácsok kellőképpen ellenőrizték ezeket a közművelődési intézményeket, de még nekik sem sikerült rávenni őket, hogy naprakész statisztikát vezessenek forgalmukról. A KSH tehát hiába állította a pártállami rendszer szolgálatába adatgyűjtő szolgáltatásait, ezúttal nem járt sikerrel.
Kényszerpályás megoldás
Érdekes közjáték a művelődési házak hatvanas évekbeli történetében az a beadvány, amelyet 1962-ben Gergely Ági, Koncz Zsuzsa, Hacki Tamás, egy név nélküli tánczenekar és még jó néhány fiatal művész írt a Fővárosi Tanács népművelési osztályának színházi csoportjához, hogy további fellépéseket kaphassanak, mert nem szeretnék tevékenységüket abbahagyni a Ki mit tud? televíziós tehetségkutató verseny lezárulta után. Nem tudni, tájékozatlanságból vagy kényszerpályás megoldásból (ottani személyes kapcsolatok) fakadóan írtak a színházi csoportnak, mindenesetre a könnyűzenészek igyekeztek a színházi élet résztvevőivel egy kalap alá kerülni.

Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán
Annyira futó hóbortnak ítélte meg ugyanis a hatalom a könnyűzenei trendet, hogy nem szervezett számukra külön csoportot a tanácsnál. Előfordulhat, hogy a szárnyait bontogató beatmozgalommal való pártállami ellenérzésre reagáltak ilyen módon a fiatal zenészek, hogy elébe mentek az eseményeknek, és ilyen formában kérték további nyilvános szerepléseik engedélyezését, mindenesetre sikerrel jártak, és folytathatták pályafutásukat.