Korszakváltás a dallamos poptól a dzsesszrockig II. rész
Földrengésszerű változásokat hozott a hetvenes évtized eleje a magyar úgynevezett „könnyűzenei” szcénában. Az új trendeknek megfelelően a viszonylag konszolidált beat helyét átvette a könnyebben befogadható pop és a kevésbé konszolidált, esetenként lázadó kemény rock. A szűkebb, intellektuálisabb társadalmi rétegek inkább az igényes progresszív dzsesszrock irányzat felé hajlottak; az akkori idők Magyarországán a zenei paletta szinte minden színe virított – persze az adott, szocializmus szabta kereteken belül. Öt meghatározó zenekar, a Generál, a Bergendy, a Locomotiv GT, a Mini, illetve a Syrius életművét vettük górcső alá – jellemzően a hetvenes évtized kezdeti éveit fókuszba állítva.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A hatvanas-hetvenes évek szocialista ifjúságát megszólítani szándékozó lap, az Ifjúsági Magazin 1970-ben a szakmát és a közönséget is megszavaztatta az év énekeséről, valamint hangszeres zenészeiről. E lista minden valószínűség szerint nagyban hozzájárult a hazai zenei élet földcsuszamlásszerű változásához, amelynek eredményeképpen, 1971-ben megszületett a Locomotiv GT, az első olyan muzsikusokból álló formáció, akik más zenekarokban már bizonyították tudásukat, rátermettségüket.
A Locomotiv GT együttes
Presser Gábor (billentyűs hangszerek, ének) és Laux József (dob) az Omegából, Frenreisz Károly a Metró együttesből (basszusgitár, szaxofon, fuvola, ének), valamint a hungáriás Barta Tamás (gitár, ének) megalakította Magyarország első számú szupergruppját, a Locomotiv GT-t. A négy zenész alapos felfordulást okozott a zenekarok életében. Nemcsak a közvetlenül érintett három formáció, de egyfajta láncreakciót indítva a rockhierarchia alsóbb szintjén elhelyezkedő kisebb bandák is csak nehezen heverték ki a tagcserék okozta megrázkódtatást.
Az LGT nem könnyen bekategorizálható zenéje a brit rock, az amerikai country, a blues és a progresszív muzsika elemeiből építkezett. Bemutatkozó koncertjét 1971. június 28-án, a Budai Parkszínpadon tartotta, amelyet úgy a szakma, mind a közönség részéről óriási érdeklődés kísért. Első kislemezük (Boldog vagyok / Ha volna szíved) jól jellemezte a két meghatározó muzsikus, Presser és Frenreisz által képviselt (némileg különböző) zenei vonalat, amely a kezdetekben jól megfért, sőt kiegészítette egymást. Még az alakulás évében boltokba került az első Locomotiv GT-album, amely érdekes módon – annak elvont zeneiségét tekintve – külföldön nagyobb népszerűségre tett szert, mint idehaza. Részt vehettek a tokiói World Popular Song fesztiválon, majd a következő esztendőben a Great Western Express Festival vendégeként adhattak számot kvalitásaikról. Az eredeti felállás még két kislemezt (Érints meg / Kenyéren és vízen; Szeress nagyon / Csak egy szóra), valamint második albumát (Ringasd el magad) bocsátotta útjára. A Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról musical vígszínházbeli bemutatóján, valamint az arról készült nagylemezen már nem Frenreisz, hanem a Non-Stopból átigazolt Somló Tamás énekel, basszusgitározik és szaxofonozik. Miként a jóval emészthetőbb Bummm lemezen is, amelynek példányait aztán Barta Tamás disszidálását követően visszavonták az üzletekből. Az 1973-ban megjelent, ilyen módon hányatott sorsú LP, úgy tűnik, végre itthon is meghozta a szélesebb körű elismerést, többen Presserék egyik legjobb alkotásának tartják; annyi bizonyos, az inkább amerikai muzsikához közelítő „albummm” mérföldkövet jelentett az együttes történetében. E korszak (1973–74) nem csekély terméke még két hazai és több külföldi kislemez, két angol nyelvű LP, valamint számos külföldi turné. Felléptek – többek között – Lengyelországban, az NDK-ban, Nagy-Britanniában, Csehszlovákiában, a finnországi Turkuban, valamint az Egyesült Államokban (ahonnan Barta már nem tért haza a zenekarral, helyét Karácsony János töltötte be).
Laux Józsefet – illegális külföldre távozását követően – Solti János váltotta a doboknál, ez a felállás aztán véglegesnek bizonyult a Locomotiv GT életében.
1976 és 1984 között még kiadtak hét stúdió-, valamint egy válogatásalbumot, ezek közül is a Loksi című dupla korong emelkedik ki. Az Ellenfél nélkül LP megjelenésének idejére már más szelek fújdogáltak a magyar „könnyűzenei” szcénában, így az nem váltott ki különösebb visszhangot. A nyolcvanas évtized közepére a zenekar tagjai részben mások produkcióit segítették, vagy épp önálló karrierjük építésével voltak elfoglalva.
1992-ben a Nyugati pályaudvar rossz akusztikájú üvegcsarnokában tartottak nagy sikerű búcsúkoncertet, 1999-ben a Hősök terén, 2002-ben a Sziget Fesztivál nulladik napján egy megabuli erejéig visszatértek; aztán 2007-ben Marosvásárhelyen, majd ismét a Sziget Fesztiválon léptek közönség elé. Eközben 1997-ben és 2002-ben két, mérsékelt sikerű CD-t is megjelentettek, ezt követően 2013 februárjában három Papp László Sportaréna-koncerttel és augusztusban Alsóörsön – Somló Tamás halálát három évvel megelőzően – végleg elbúcsúzott a Locomotiv GT.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.