A Nemzetstratégiai Kutatóintézet hét évvel ezelőtt hozta létre a Kárpát-haza Galériát, amely megalapítása óta nyolcvannégy kortárs külhoni magyar művész munkásságát mutatta be a nemzet fővárosában, nem csupán a közönség, de az alkotók nagy örömére is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint Kalló László székelyudvarhelyi festőművész gondolatai: „Az, hogy a nevemet ilyen nagy betűkkel látom Budapesten kiírva, egy kegy, óriási megtiszteltetés, arra emlékeztet, hogy mi, akik a végeken élünk, nem mentünk feledésbe, gondolnak ránk és pártolnak.” De idézhetném a szintén erdélyi származású Nagy Péter festőművészt is, aki tárlatának megnyitóján a következőket nyilatkozta: „Köszönöm a maradék kis magyar nemzetnek a törődését és a ránk gondolását. Azt a hatalmas segítséget, amivel ilyen parányi kis valamit, amit én is létrehoztam, láthatóvá tudtak tenni.”
„A Nemzetstratégiai Kutatóintézet azért tartotta fontosnak a Kárpát-haza Galéria életre hívását – tudtuk meg Szász Jenőtől, az intézet elnökétől –, mert hittünk és hiszünk abban, hogy a jelenkor nehézségei, illetve a Kárpát-medencei magyar közösségeinket tovább bomlasztó törekvések ellenhatásaként fontos küldetést teljesítettek és teljesítenek azok a kortárs magyar művészek, akik a külhonban élnek és alkotnak.”

Fotó: Teknős Miklós
A XX. század sorsfordító tragédiája következtében – területéhez és lakosságához hasonlóan – látszólag a magyar nemzet kultúrája is elaprózódott. Sötét idők következtek, amikor a tudatos értékrombolás és az intézményesült hazugság több generáció szeme elé próbált fátylat vonni. Nem csoda, hogy a rendszerváltozást követően lassanként feleszmélő és felnyíló szemeknek némi időre volt szükségük ahhoz, hogy felismerjék: a Kárpát-medencei magyar kultúra ugyanolyan egységes egészet alkot, mint korábban. „Minden nemzet sajátos értéktárral rendelkezik, amely megkülönbözteti más népektől, egyedivé, megismételhetetlenné téve őket. A magyar kultúra – és azon belül természetesen a képzőművészet – csak és kizárólag az elszakított nemzetrészekkel egységesen kezelhető, nélkülük csupán egy darabja lenne a megbontott egésznek” – nyilatkozta lapunknak Tóth Norbert, a Forrás Művészeti Intézet vezetője, a Kárpát-haza Galéria kurátora.