Első kerületi lakosként inkább a rombolásnak, mint az építésnek lehettem részben tanúja, részben a szemtanúk általi emlékezője. Nem kötődött ideológiához az, hogy a híres Tabánt még a háború előtt tették a földdel egyenlővé, pedig, ha felújítják, festői környezetével szolgálhatná a fővárost és a turizmust. A Krisztina körúti Karátsonyi-palotát is 1938-ban bontották le, helyébe a háború után egy szocreál stílusú minisztériumot húztak fel. A romos budai Vár felújításának egykori koncepciója is nagyon vitás a század második felének építészettörténetében, s még sorolni lehetne a példákat. Napjainkban – néhány száz méterre a már említett Karátsonyi-palotától – a Márványmenyasszony étterem sorsán aggódhatunk.
A nagy múltú vendéglátóhelyről érkező hírek ellentmondóak, s naponta változnak: egyes források részleges lebontásról számolnak be, újabbak szerint megmarad az utcai homlokzat, a legutóbbi hír szerint talán megkapja a műemléki besorolást.
A kétszáz éves vendéglőtől nem messze nőttem fel, naponta sétáltam el mellette iskolába menet.
Az étterem fogalom volt a kerületi lakosok körében: vasárnaponként ünneplőbe öltözött családok fordultak be a macskaköves Márvány utcába, asztaltársaságok gyűltek össze a patinás környezetben.

Fotó: Csermák Zoltán
A filoxérajárvány előtt még a tabáni, „rácvárosi” borászok nedűit szolgálták fel. Később, a Duna Televízió egyik alapítójaként és vezetőjeként sokszor megfordultam a falak között. Egy megállapodásnak köszönhetően illusztris vendégeinket is ide hoztuk, s mikor a világ magyarságának csatornája tízéves évfordulóját ünnepelte, a rendezvényen az étterem stábja főzött és szolgált fel. Egy karizmatikus vezetőjéről is meg kell emlékeznem, Szécsényi Gyulának hívták (Nomen est omen, Széchenyi István is itt tartotta lakodalmát). Egy régi világból itt maradt vendéglátót ismertem meg személyében. Az általa irányított vendéglő étlapja gazdag és választékos, emellett megfizethető volt, a borkínálat tehetősebb és egyszerű polgárnak is kínált különlegességeket, a felszolgálók pedig lesték a vendég kívánságait. Az üzletvezető sajnos korán távozott az élők sorából, s elkezdődött az étterem hanyatlása.
Talán mégis a Márványmenyasszony zenei vonatkozásait vázolnám részletesebben.
Egyes források szerint elnevezését egy francia zeneszerző, Ferdinánd Herold, akkoriban Pesten bemutatott operája, Zampa, avagy a márványmenyasszony szolgálta.
A bugyuta darab a XVI. századi Szicíliában játszódik, s itthon is népszerűségre tett szert; s a források szerint e dalmű előadói e falak között ünnepelték sikerüket 1836-ban. A komponistának egyébként egy másik darabja, a Rosszul őrzött lány című balett mind a mai napig telt házakat vonz.
Más források egy balul sikerült esküvő sápadt aráját azonosították az elnevezéssel, egyébként e legendát tüntették fel az étlap elején, s a kertben álló szobor alkotóját is e szomorú történet motiválta.