Egyszerre zajlik mikro- és makroszinten a mesélés: a válásba szinte belerokkanó, gyermekét egyedül nevelő, annak minden zsákutcájával segítség nélkül szembesülő apa, férfi, író bőven meglenne ennyi tennivalóval, de közben helyt kell állnia, szembesülnie kell, látnia kell és viszonyulnia, írnia kell, mert/és vannak dolgok, amelyekkel kapcsolatban nem hallgathatja el a véleményét: ezek a vélemények néhol ugyancsak szigorúak, ironikusak, szarkasztikusak, a hang mégis borongós, elmélkedő és okos, jó értelemben szellemes. Oravecz Imre a legapróbb tárgyakból és jelenségekből szinte játszi könnyedséggel jut el a nagy következtetések levonásáig (nemcsak politikai, geopolitikai szinten, hanem sokkal fontosabb szinteken: az emberi élet, létezés, reflexió és önreflexió, az emlékezet természete, az általános emberi tulajdonságok kijegecesedett vizsgálata szintjén is): egy amerikai idő szerint csipogó óra, egy kutya, a zsíros kenyér, vagy egy nem túl izgalmasnak ígérkező csillagvizsgálóban tett látogatás kapcsán néhány sorral lejjebb – az olvasót úgy bevonva, hogy szinte észre sem veszi – már élet és halál kérdéseinél jár… és (ami a regényeiben is megfigyelhető) nem kínos leírnia evidenciákat sem, hiszen láthatólag tudván tudja, hogy az evidenciákon való alapozással lehet csak a lét értelmét feszegető kérdésekig eljutni.