Ugyanígy az egyebek mellett zenével foglalkozó intézmények – rádió, televízió, művelődési házak – elsőrendű célja a törvény szerint az ifjúság világnézeti nevelése és a társadalmi magatartás pozitív irányú alakítása, tehát a szocialista államberendezkedés és hatalomgyakorlás elfogadtatása, sőt támogatása volt. Mindezekkel a szórakozás és a művelődés lakóterületi feltételeinek javítása kellett, hogy együtt járjon, amivel egyúttal elismerték, hogy addig nem igazán adattak meg ehhez a feltételek a fiataloknak. Nem véletlenül alakultak ki kígyózó sorok nemcsak a nagy bandák – Illés, Metro, Omega –, de még a másod- harmadvonalbeli zenekarok koncertjeire is. A teljes igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a hetvenes években ezek a feltételek tényleg javultak, bár messze elmaradtak a kor nyugat-európai színvonalától. A törvény a helyi tanácsok, valamint a társadalmi és tömegszervezetek – KISZ, szakszervezetek – feladatául rótta ki, hogy a kulturálódás feltételei adassanak meg a fiataloknak, természetesen csak a szocializmus eszméjének kritériumait szem előtt tartva. Az MSZMP KB párt- és tömegszervezetek-osztálya is készített egy jelentést 1969. augusztus 29-én az ifjúság helyzetéről és a KISZ munkájáról, amit Benkei András belügyminiszternek küldtek meg Aczél György külön ajánlásával a törvény előkészítéséhez. Ebben szerepelt, hogy az ifjúsági klubok programjai egyoldalúak voltak, politikai-kulturális szempontból a pártállamnak nem volt megnyugtató a vezetésük sem, programjaikban pedig sok volt a nyugati hatás, amely „olcsó divatoknak hódolt”. A jelentés a KISZ-szel kapcsolatban megjegyezte, hogy foglalkozásaikon túl sok volt a tánc, a szórakozás, mert a kluboknak könnyebb volt táncestet szervezni, mint politikai vitát.