A Művelődésügyi Minisztérium az Ifjúsági törvény megszövegezésében aktívan részt vállalt, s a tárca általánosságban említést tett a zeneművekről is, mint amelyek a fiatalok szocialista eszmeiségű nevelésének eszközei lehettek. Néhány kulturális és szórakoztatáspolitikai vonatkozású módosítást 1970. szeptember 6-án Sárdi Lajos főosztályvezető-helyettes is javasolt, persze gondosan egyeztetve a feletteseivel.
„Olcsó divatoknak hódoló” klubok
Az ifjúság kulturálódásával foglalkozó fejezetben a „szocialista realista művészeti értékek” elsajátításának megfogalmazását kezdeményezték, de igencsak kétséges, hogy ebbe belefért-e a könnyűzene valamelyik válfaja. A fiatalok szabadidejének rendszerkonform eltöltését is szorgalmazták, valamint azt, hogy az ifjúság „saját kulturális tevékenységének kifejlesztése által képes legyen tartalmas, színvonalas, szocialista életmódot kialakítani”.
Tehát a kulturálódás megfelelő módján a hatalom csakis a szocialista embertípusnak megfelelő változatot tartotta elfogadhatónak, ugyanakkor igényelte, hogy az ifjúságnak legyenek saját kezdeményezései, elgondolásai önnön szórakoztatására.
Ebbe a klubhálózat kiépítése és a beatmozgalom helyeslése belefért, igaz leginkább csak akkor, ha azt valamilyen formában legalább részben a kommunizmus eszmeiségének szolgálatába tudta állítani a hatalom. Ilyen esetre akadt példa szép számmal, elég, ha az egyéves vidéki száműzetése után rehabilitált Illés Együttes Human rights című lemezére utalunk, amit a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat nyomására fel kellett ajánlaniuk Angela Davis USA-beli baloldali emberjogi harcosnak. A dalokat felvezető összekötő szövegek, amelyeket az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatából vettek át, ugyanakkor zseniális módon értelmezhetők voltak a kommunizmus által lábbal tiport emberi jogokra is, így a rendszer adott magának egy pofont ennek megjelentetésével. Emellett a hetvenes évek második felében a KISZ által szervezett szolidaritási rockfesztiválokra a nagy népszerűségnek örvendő keményrock-zenekarokat – Piramis, P. Mobil – nyerték meg. Itt többnyire valamelyik fejlődő ország kommunista átalakítása szerepelt a szervezők propagandájának középpontjában, ugyanakkor kihasználták, hogy a fent említett együttesek nagyon népszerűek voltak, így tömegek jöttek el az egyébként a zene nélkül a közönség számára dögunalmasnak tartott rendezvényekre.