A Magyar Állami Népi Együttes egy megismételhetetlen időben született. Létrejöttére nem érdemként, hanem állapotként tekintek, hiszen a világban egyedülálló módon – szovjet mintára – csak a szocialista táborban alakultak népi együttesek. Halkan jegyzem meg, megalapításunk a szovjetek kevés „jócselekedetének” egyike volt. Indulása kész csodának számított, az alapító Rábai Miklós szinte a semmiből épített várat, s vitte világsikerre együttesét.
Ehhez az elismeréshez viszont hosszú út vezetett. Rábai 1948-ban a békéscsabai Batsányi Táncegyüttessel megnyerte Gyulán az első országos néptáncfesztivált, s neve egy csapásra ismertté vált szakmai körökben. Eredménye azért is figyelemreméltó, mert táncosai a gimnáziumi végzős osztályából kerültek ki. Vérbeli pedagógus volt, de különcnek tartották, biológiaóráit például a természetben tartotta. A cserkészetben néptáncot tanított, s tanítványaival együtt biciklivel jártak táncokat gyűjteni a környező falvakba. Egyébként már akkor megfogant benne az Ecseri lakodalmas gondolata, a darab később végigkísérte egész pályáját.
Rábait az 1951-ben alakult Állami Népi Együttes koreográfusának és a tánckar művészeti vezetőjének nevezték ki; az igazgató nem tétlenkedett, s rögtön nekilátott a társulat felépítéséhez. Nem volt könnyű dolga, a hazai táncegyüttesek legfeljebb a háború előtt alapított Gyöngyösbokréta mozgalom színvonalán működtek. A tehetséges táncosok felkutatására az együttes asszisztensei járták az országot, körútjaik eredményeként ügyes, de teljesen különböző habitusú emberek kerültek egy csapatba. Az alapító el nem évülő erénye, hogy e heterogén társaságot össze tudta kovácsolni. Való igaz, hogy nem volt táncművész, „őrült amatőrként”, őstehetségként tekintettünk rá: intelligenciában, szakmai tudásban viszont mindenkit maga mögé utasított. Például a rendkívül bonyolult kinetográfiát, a táncírást pillanatok alatt elsajátította, ez irányú ismereteit gyűjtései során kamatoztatta. Színpadképei emlékezetesek maradtak, szeme s arányérzéke kimagaslott kortársai közül. Magánemberként nagyon kedvesnek, igazi tanárembernek ismertem meg. Ugyanakkor „gyámoltalan” volt, nem tudott küzdeni a saját igazáért, sok esetben mi próbáltuk őt megvédeni. Jellemző a hétköznapjaira, hogy elismert Kossuth-díjas művészként egy társbérletbe tért haza, ahol még a fürdőszoba használatát is beosztották neki. Amikor a Felső-Tisza-vidéki Uszkán megtartott lakodalmunkra hívtuk meg, nem tartotta magát díszvendégnek, seperte szorgosan az udvart, megetette az állatokat.