Az Ötödik Évszak muzsikája egyedi, a magyar népzenére jellemző hangzással, hangszereken szólalnak meg, Kárpát-medencei dallamok egyesülnek más műfajokat idéző rögtönzéssel, valamint mindenképpen sajátos ízt ad az összhangzáshoz francia–magyar énekesnőjük.
– Elsősorban mindannyian népzenét szeretünk játszani, nem véletlenül vagyunk népzenészek – kezdte a beszélgetést ifj. Csoóri Sándor, aki elmagyarázta: a Kárpát-medencében rengeteg stílus találkozik, keveredik egymással.
– A népzene egyik csodája, hogy tulajdonképpen stílusismeret, tájismeret, illetve emberismeret is egyben, a nagy dolgok mögött a titok az apróságokban rejlik, a stílusban, a díszítésekben. Az Ötödik Évszak zenéje egy kohó, amelybe beleteszünk minden olyat, amiről azt gondoljuk, hogy jó – summázta a muzsikus, átadva a szót Szabó Csobán Gergő bőgősnek:
– Például a pentaton híd összekötheti a világ népzenéit, melyek így könnyen átjárhatóak lehetnek.
Erre mondják, hogy világzene, amely jelzőt a muzsikusok nem igazán kedvelik.
– Ez egy piaci jelző, egy kategória, ellenben mi nem világzenét, hanem világi népzenét játszunk – fogalmazott ifj. Csoóri Sándor.
Mégis a világzenei toplistára került fel a lemezük – makacskodtam.

– Az érthetőség szempontjából ebbe a műfajba vagyunk sorolhatók. Örvendünk, hogy nemzetközi szakemberek figyelemmel kísérik a muzsikánkat – mosolyodott el a brácsás. – A zene univerzális nyelv, mindenütt ugyanaz a rezgés – persze, ha be vagyunk hangolva –, ha ezt megérzi valaki, érti a nyelvet, képes rácsatlakozni – jelentette ki ifj. Csoóri Sándor. – Ezért is tudnak más országokból érkezett zenészek-énekesek boldogan, egymást inspirálva, együtt muzsikálni.
Persze akadnak népzenészek, akik konzervatív szemlélettel, autentikusan, a felgyűjtöttet követve adják elő a muzsikákat, s elutasítják a modernizálást. Szabó Csobán Gergő azonban megnyugtatott:
– Ez is egyfajta modern felfogás. Rendben van ez így, hiszen ők biztosítják, hogy ne tűnjön el az eredeti forma. Minél több szín jelenik meg a peremvidékeken, az annál jobban meghatározza, mi is a népzene.
– Rendszeresen kaptunk vonóval a fejünkre koppintva a mesterektől, amiért úgy játszottunk, ahogyan ők. Azt mondták: találjuk meg a saját zenénket – folytatta a gondolatmenetet a zenekar vezetője, leszögezve: a népzene és a néptánc egyszerre kortárs és historikus. Egyszerűbben kifejezve mai és régi is egyben.
Ennek megfelelően húzzák táncházban a talpalávalót, de muzsikájuk kortárstánc-produkciók ihletője is (Fitos Dezső Társulat, Appelshoffer János, Nagyváradi Színház, Góbi Rita).