A budapesti klubokról az MSZMP fővárosi végrehajtó bizottsága a saját 1971. augusztusi művészeti ideológiai határozata alapján tárgyalt 1971. szeptember 10-én. Ekkor hangzott el, hogy a tanácsi, szakszervezeti fenntartású klubok programjai nem igazodtak az ifjúság igényéhez, ami szerintük nem jelentett mást, mint hogy a nyugati könnyűzenei számok eluralták ezeket az intézményeket. Ez persze színtiszta hazugság volt, hiszen épphogy nem a szovjet és a többi szocialista ország zenéit szerette a fiatalság, hanem a nyugatiakat.
Jellemző a pártvezetés korabeli szólamaira, hogy az ifjúság igényeire hivatkozva igyekezte az akaratát a klubhálózatra erőltetni, holott annak kulturálódási szokásai szöges ellentétben álltak a kommunista elképzelésekkel.
A párt végrehajtó bizottsága a valóságtól teljesen elrugaszkodva elemezte a helyzetet, ami jóformán csak az idősebb generációk egy részének elmarasztaló véleményét tükrözhette a beatjelenséggel és az egyéb, az imperializmus szellemét tükröző művészeti áramlatokkal szemben: „A budapestiek műveltségének, magatartásának fejlődését mutatja az is, hogy egyre szélesebb körben emelik fel szavukat a szocialista kultúrától, erkölcstől és ízléstől idegen jelenségekkel szemben. Növekszik azoknak a száma, akik túl kívánnak lépni az alacsony igényeket megjelenítő, csak szórakoztató formákon.” A kulturálódás tekintetében a hatvanas-hetvenes évek fordulóján a hatalomnak az jelentette az igazi dilemmát, hogy mennyire megengedhető a csupán szórakoztató célzattal készülő zeneszám vagy egyéb művészi alkotás, amely áramlatokkal szemben ebben az időszakban még leginkább az elmarasztalás hangját ütötték meg, igénytelenségnek minősítve azt.

Fotó: Fortepan/Urbán Tamás
Úgy tűnik, az új gazdasági mechanizmus a kulturális életben nem hozta el azt a fokú enyhülést, amit esetleg feltételeznénk az ekkor induló gazdasági folyamatok miatt.
Nem a tehetség számít
A főváros lakosságszámához képest jelentősnek mondható 1970-ben az a százötven klub, amelynek több mint fele üzemi kezelésben volt, a másik, kevesebb mint a felén pedig a főiskolai, egyetemi klubok és a lakóterületi klubok osztozkodtak. A budapesti pártbizottság végrehajtó bizottsága azt is megállapította, hogy a művelődési otthonok száma az 1960-as négyszázhuszonnyolcról 1970-re kétszázhuszonháromra csökkent, szemben az itt működő tánczenekarokkal, amelyekből 1960-ban harminchat, 1970-ben már negyvenkilenc működött, miközben 1967-ben hetvenhatot számláltak belőlük. A tizenöt táncdalénekes, ötszázhetvenhárom tánczenész és a vendéglátóiparban tevékenykedő kétszáznyolcvanhét zenekar 1970-ben összességében szintén jelentős számnak tekinthető. Mindebből vonta le a pártvezetés azt a következtetést, hogy – bár kommunista szempontból voltak kedvező jelek a művelődés színvonalának a változására –, a szerintük sekélyes szórakozási formák még mindig jelentős arányban képviseltették magukat.
Kiadták a jelszót: „A munkások közművelődési igényeit emelni kell!”, amihez az akkoriban nagy fluktuációt mutató népművelői réteg politikai, szakmai továbbképzését is megszervezték. Ezenkívül a fővárosi tanácsnak kiadták, hogy a szakszervezetekkel együtt dolgozza ki az ifjúsági klubok továbbfejlesztésének a tervét a művelődési és szórakozási igények figyelembevételével – természetesen az igényeket ebben az esetben is végső soron az MSZMP felső vezetése diktálta.