– Vádolom érzéketlenséggel, önzéssel és közönnyel – hangzik el Isak Borg professzor álmában, akit Victor Sjöström alakít, róla tudni érdemes, hogy a némafilmkorszak egyik legjelentősebb filmrendezője volt. A köztiszteletben álló professzornak a filmben szembe kell néznie azzal, hogy azért szenved öregkorában a magánytól, mert érzéketlen volt mások, például a felesége és a fia problémái iránt. Végtelen önzőségében olyan mértékűvé nagyította az egóját, hogy elmenekültek mellőle az emberek. Hiába volt orvos, a test problémáin kívül a lélek bajai iránt közönyös volt. Ahogy a menye – Ingrid Thulin visszafojtottan érzéki játékával – meg is fogalmazza neki: lehet, hogy tiszteli a fia, de gyűlöli is.
A film eredeti címe az, hogy szamócás. A svéd nyelvben a szamócás – azonkívül, hogy szamócákkal teli bokrok sora – azt is jelenti, hogy egy nagyon jó hely. Egy olyan hely, ahol úgy érzi magát az ember, mint maci a málnásban. Felfoghatatlan, hogy ha egy ekkora kaliberű filmrendező ad a filmjének egy címet, akkor miként dönthet a magyar forgalmazó úgy, hogy ő meg majd ad neki egy másikat, aminek semmi köze nincsen az eredeti címhez. Egyébként a szamócásnak a filmben központi szerepe van, ott csábítják el a lányt, akit fiatalon eljegyzett Isak Borg. A szerelem, a szeretet földje, a szamócás, a világon a legjobb hely így válik pokollá. Az idős Borg professzornak szembe kell néznie azzal, hogy azért lett érzéketlen, önző és közönyös, mert fiatal korában összetörte a szívét egy lány. De azzal is szembe kell néznie, hogy ezzel nemcsak a környezetét tette boldogtalanná, hanem önmagát is.

Fotó: Örökmozgó
Ha a filmen egy kicsit gondolkodik a néző, rájön arra, hogy teljesen mindegy az, miért nem akar senkit se szeretni Borg professzor. Az a világ, amit teremtett, amiben él, a szeretet nélküliség világa. Egy olyan élet, amelyben nincsen szeretet. Bergman egyértelműen állást foglal nemcsak ebben a filmjében, de az egész életművében amellett, hogy a modern ember legnagyobb baja az, hogy Isten megtagadásával elvesztette a szeretet képességét is. Bergman egész életművében azt mutatja be, hogy azért nem működnek a párkapcsolatok, mert az emberek nem szeretik egymást. Vagy nagyon rosszul szeretik. A modernkori ember szeretete önző. Csak magával foglalkozik, nem igazán érdekli a másik lelkének ezernyi rezdülése.