A szív és a vér az élet, a lélek szimbólumai: a szív a szereteté, a szerelemé, a vér pedig az üdvözülésé, a megváltásé, s a szívhez hasonlóan a szerelemé is. Mindkettő bibliai jelentéstartalmat hordozó, az isteni, krisztusi, ezzel együtt a gyermeki, szülői szeretetet jelképező keresztény szimbólum. A szív egy befogadó jellegű, feminin jelképként a női, anyai princípiumnak a jelképe, míg a vér egy nemző, maszkulin szimbólumként a férfi, apai princípiumé. A szív – ahogyan a lángoló szív a vallásos lelkesedés, odaadás jelképe – a szerelmi lelkesedést, „rajongást” is magában hordozza.
Az egyetemes és magyar kultúra szimbólumkészletét tárgyaló szakirodalom megállapítása szerint a szív irányítója a cselekedeteknek, az óind képzetekben a lélek székhelye. Az élő szervezetnek a központja – tényleges és átvitt értelemben is. Az ősi kultúrákban az ösztönös tudás és az intellektuális működések szimbóluma. Az egyiptomi hieroglifák rendszerében a szívnek az edény – tehát egy befogadó, passzív, feminin forma – a jele. Mivel a szív az értelem és az akarat vezére, a Halottak könyvének ábrázolásain a mérleg egyik serpenyőjébe a halott szívét helyezik Ozirisz ítélőszéke előtt.
A késő középkor költészetében a szív a szerelem szimbólumaként szerepelt, reneszánsz jelképként a nyíllal átlőtt szív vált népszerűvé, alatta a következő jelmondattal: „Amor vincit omnia”, vagyis: „A szerelem mindent legyőz”.
A katolikus szimbolikát tekintve a szív jelképe a Szentléleknek, jelképezi Jézus Krisztust, Isten országát, mely a belső fejlődés révén érhető el. A vallásos lelkesedést és odaadást – mint teológiai erényt – a lángoló szív fejezi ki, mely a megszemélyesített Szeretet attribútuma. A latin kereszt alaprajzú templomok Jézus testét szimbolizálják, s bennük az oltár Jézus szívét jelképezi.
A világi gondolkodásban a szív – szemben az észelvűséggel, a fej intellektusával – az érzelmi bölcsesség, az érzelmek jelképe.
E szív több helyen „vérzik” Csinszka költeményeiben, mintha a szív, mint a női, anyai princípiumnak, ezzel együtt a lángoló szeretetnek/szerelemnek, Isten országának – s egyúttal az édesanyának – jelképe valami folytán (jelen esetben a férfinak adott áldozat, önfeláldozás folytán) sérülést szenvedett volna. Csinszka verseiben a szív az „anya” motívumaként értelmezve egyfajta áldozatként is felfogható.