Az MSZMP KB mellett 1971 óta 1974-ig – Aczél György vezetése alatt – működő Kultúrpolitikai Munkaközösségnek különleges szerepe volt a pártapparátusban. Értelmiséginek mondott tagjai, akik jórészt másodállásban dolgoztak itt (például Rényi Péter, a Népszabadság örökös főszerkesztő-helyettese), nem feltétlenül tartoztak a pártközpont osztályokba szerveződött hivatalnokai közé, ugyanakkor állásfoglalásaikkal közvetlenül is befolyásolhatták a döntéshozók véleményét, ezáltal pedig „politikacsináló” jelentőségük volt. Mindezt persze felsőbb utasításra tették, arra, hogy ők maguktól kezdeményeztek volna bármilyen mozgalmat vagy akciót a kulturális életben, nem találunk példát, és ezt a pártállam így is találta helyénvalónak. A szervezet élén 1974-től az az Óvári Miklós állt, aki a legfelsőbb pártvezetés, a Politikai Bizottság tagja is volt 1975 óta (ezt a hatalmát csak Kádár 1988-as megbuktatásakor vesztette el, mondhatni, vele együtt bukott), és a Kultúrpolitikai Munkaközösség 1976-os jelentése megszületésének pillanatában a kultúrát felügyelő KB-titkár is volt, mivel Aczél Györgyöt ekkor (1974 és 1982 között) az új gazdasági mechanizmus felszámolásának velejárójaként felfelé buktatták miniszterelnök-helyettesnek (amitől persze elsőrangú befolyását egyáltalán nem vesztette el a kulturális életben). A Manninger Miksaként anyakönyvezett – még 1948-ban is ezt a nevet használta – Óvári Miklós egyébként a legfelsőbb pártkörökben nagyjából ekkortól arról vált ismertté – azon túlmenően, hogy apja kiugrott katolikus pap volt, és ő maga is latinos műveltséggel rendelkezett, a Pázmány Péter Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán, illetve az Eötvös József Collegium tagjaként magyart, németet, olaszt és latint tanult, olaszt később a pártfőiskolán oktatott is –, hogy ő szerkesztette, esetenként ő írta Kádár János beszédeit. Kétségkívül ezt tekinthette karrierje csúcsának, és nem azt, hogy holmi beatzenekarokról véleményt alkosson.