A Korál együttesnek az 1981-es táncdalfesztiválon játszott Homok a szélben hozta meg az országos elismertséget. A többi kortárs rockbandához viszonyítva még szerencséjük is volt, mert a fiatalok szülei is kedvelték őket, s ez a figyelem azokban a generációkban a mai napig sem lankad. A Korál tagjai is nagyon jól tudták, hogy sokat köszönhetnek ennek a dalnak és magának a megméretésnek, noha az is igaz, hogy a zenekar és személy szerint Balázs Fecó sem tervezte, hogy elindul a versenyen. Állítólag a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat vezetőinek erőszakossága volt a „ludas” abban, hogy 1981-ben egyáltalán rávették őket erre, majd augusztusban be is jutottak a döntőbe. A Korál frontemberének korábbi nyilatkozata szerint az együttes első években valóban a „fekete bárány” életérzés uralkodott el rajtuk (volt is egy ilyen című számuk), de később nyitottak a líraibb hangvétel felé, mert akkor már „az volt bennük”, tehát 1981-re már szerinte kissé megváltoztak. Még hozzátette azt is, hogy szövegírójuk, Horváth Attila minden korszakban „azt az életérzést írja meg, ami benne van a levegőben”. Horváth Attila saját bevallása szerint sem akarta befolyásolni Balázs Fecót annak érdekében, hogy a keményebb megszólalás hangsúlyosabb maradjon a Korálban, mondván, hogy Balázs Fecó sem szólt bele soha, hogy milyen szövegeket írjon.
A Homok a szélben tipikus fesztiválnóta lett, noha nem annak készült, a szerzők nem erre az alkalomra írták, hanem a következő nagylemezükre szerették volna feltenni.
Kissé talán furcsa logika mentén éppen ezért nem került fel a következő Korál-lemezre (miközben Soltész Rezső szintén dobogós fesztiváldala adta az énekes nagylemezének címét). Ahogy a zenészek emlékeznek, a Homok a szélben nemcsak zsenialitásával írta be magát a magyar rocktörténet aranykönyvébe, hanem azzal is, hogy óriási vita keletkezett róla a zsűriben, amelynek tiszteletbeli elnöke egy szovjet hölgy volt. A dalok elhangzása után ugyanis az élő adásban a zsűri tagjai visszavonultak tanácskozni, és Horváth Attila elmondása szerint az eredményhirdetés utáni fogadáson a zsűri egyik tagja elárulta nekik, hogy a testület magyar tagjai döntően a Homok a szélbent szerették volna befuttatni első helyre. A szovjet pártkatona azonban visszaélt a vendég- és élt a vétójogával, mert amikor megtudta, miről szól a szám, és még az is szerepel benne, hogy „De ha nem lennék szabad, élni sem tudnék”, akkor kifejezésre juttatta, hogy ha a Korált hozzák ki győztesnek, akkor ő hivatalosan is lemond az elnöki posztról, kiszáll a zsűriből és diplomáciai botrányt csinál. A vita majdnem háromórásra nyúlt, addig az élő adás állt, helyette ment az NDK-s zenés ajándékkosár. A rocktörténeti hagyomány szerint végül a zsűri beadta a derekát, és így nyert a Hungária Limbó hintója, második lett Soltész Rezső Szóljon hangosan az ének! című dala, a Korál pedig felállhatott a dobogó harmadik fokára, mert állítólag a zsűri magyar tagjai határozottan ragaszkodtak hozzá, hogy az első háromban benne kell lenniük.