A kétezres évek elején kezdő egyetemistaként felüdülés volt kriminalisztikát hallgatni, ahol a száraz jogszabályok helyett végre folyhatott a vér. Mégis volt nagy megdöbbenés, amikor a professzor az egyik eset kapcsán megemlítette, hogy bár a nyomozás azért nem úgy zajlik, mint Las Vegasban, de a következő két perc szinte A helyszínelők egyik epizódja is lehetne.
Akkoriban nehéz lett volna olyan krimisorozatot kedvelő embert találni, aki ne hallott volna a CBS helyszínelőiről. Az amerikai tévécsatorna történelmet írt, amikor huszonegy évvel ezelőtt bemutatta a CSI: A helyszínelőket, amely tizenöt éven keresztül futott és három testvérsorozatot inspirált. A CSI-franchise ugyan nem tartozik a leghosszabbak közé, hiszen a Star Trek hat, az Esküdt ellenségek pedig négy évtizede fut, de kifinomultan rétegzett történetvezetése és jellegzetes kamerakezelése új formát hozott a krimisorozatok világába. Bemutatta, hogy a formátum különféle városokban is működik, ezért megágyazott az NCIS és a Chicago franchise-nak is.
Érdekesség, hogy a csatorna 2000-ben alig akarta műsorra tűzni a vegasi helyszínelők történetét. A CBS feje, Les Moonves inkább egy Tony Danza által fémjelzett nyomozós sorozatot választott volna péntek estére. Döntésében azonban nem volt teljesen biztos, ezért megmutatta mindkét pilotot Phil Rosenthalnak, a Szeretünk, Raymond kreátorának, aki a CSI mellett döntött.
A helyszínelők miami és New York-i verziói hamarabb befejeződtek, Las Vegasban hat évvel ezelőtt forgott a finálé, az online nyomozókról szóló CSI: Cyber fél évvel később húzta le a rolót, és ezzel úgy tűnt, befejeződött a helyszínelők története. A franchise producere, Jerry Bruckheimer azonban 2019-ben felhívta Jorja Foxot, hogy érdekelné egy tízrészes limitált sorozat, amely a CSI huszadik évfordulóját ünnepelné. Fox igent mondott, amennyiben a franchise legkedveltebb karaktere, a William Petersen alakította Gill Grissom is visszatér. Petersen szintén érdeklődött, így Bruckheimer Anthony E. Zuickerrel, az eredeti sorozat kreátorával folytatta a megbeszéléseket. Zuicker az új CSI-ban inkább tanácsadóként vesz részt, fiatalabb kollégájának adva át a stafétát.
Jason Tracey mozifilmeket akart csinálni Hollywoodban, aztán megnézte a CSI-t. Úgy nyilatkozott, hogy a sorozat fényképezési minősége győzte meg, hogy inkább a televíziós pályát válassza. Azóta a Minden lében két kanál és a Sherlock és Watson írójaként és producereként szerzett magának nevet, az új CSI-ra pedig minden követ megmozgatva, önként jelentkezett.
Keze alatt egy tízrészes limitált sorozat született meg, amely elegánsan hozza vissza az eredeti epikus szerelmes hősöket, a finálé óta boldog házasságban élő bogártudós helyszínelőt, Grissomot és az érzelmeire hallgató Sara Sidle-t, akik némi döbbenettel térnek be a legmodernebb technológiával felszerelt laborba, hogy a két régi harcostársukkal, David Hodgesszal (Wallace Langham) és Jim Brass (Paul Guilfoyle) nyomozóval összefüggő bűnesetet felderítsék. Közben megismerkednek a labor új dolgozóival, a kemény, de fair vezetővel, Maxine Rubyval (Paula Newsome), a csendesen fanyar helyszínelővel, Joshua Folsommal (Matt Lauria) és kollégájával, az indiai származású Allie Rajannal (Mandeep Dhillon), illetve az elvont művész orvos szakértővel, Hugo Ramirezzel (Mel Rodriguez).
A felütés a kellemes nosztalgia mellett az akár a régi szereplők nélküli új évad lehetőségét is rejti, feltéve, hogy a közönség kedveli az új CSI-t. A jelenlegi elaprózott tévés piacon aligha valószínű, hogy a CBS ismét harmincmillió embert tud egyetlen este a készülékek elé ültetni, de a CSI: Vegas célközönsége nem is elsősorban a tévénézők, hanem a streamingőrült fiatalok. 2015-ben, a franchise lezárásakor alig néhány feliratkozót számlált a CBS All Access nevű streamingplatformja, ám az elmúlt évek streamingforradalma a Paramount+ néven újrabrandelt verzió népszerűségét is meghozta. A CBS vezetősége ennek köszönhetően gondolta úgy, hogy a több tíz milliós felhasználói réteg az ezerszer nézett esetek mellé újakat is érdemel. Ha a formátum sikeresnek bizonyul, akkor a CSI ismét történelmet írhat, mivel a kiszivárgott hírek szerint a CBS számos régi sorozatával tervez hasonlót.
Az októberben vetített részek alapján a visszajelzések kedvezőek. A kamerakezelés, az ikonikus vágástechnika, a felvillanó fények, a tudományos nyomozást megjelenítő mozaikok és a hátborzongató halottak mind megvannak. A szereplők különféle karakterei éppolyan jól működnek egymás mellett, mint az eredeti verzióban, sőt a Grissom–Sidle-románc magvai is megtalálhatók a Folsom–Rajan-párbeszédekben.
A feltűnő különbség ugyanakkor, hogy bár a CSI: Vegas megtartotta a franchise kötelező formátumát, a minden részben egy kisebb és egy nagyobb jelentőségű bűnesetet, most először fordul elő, hogy az egyik szál átível a részek között. Továbbá több személyes történetelem jelenik meg, a legszembetűnőbb eltérés pedig a szereplők 2021-re való fazonírozása. Húsz évvel ezelőtt a CSI-sorozatok szereplői nagyrészt fehér férfiak voltak, a készítők azonban a korszellemnek megfelelően kínosan figyeltek a különféle rasszok megjelenítésére.
Fox szerint a változás természetes, mivel a valóságban 2000 környékén a kriminalisztikában dolgozók nyolcvanöt százaléka férfi volt, így nem csoda, ha a sorozatok szereplői is ennek feleltek meg. Ma viszont a Las Vegas-i helyszínelők többsége nem fehér származású nő, így a sorozat igazat mond – teszi hozzá Newsome.
A CSI: Vegas hazai vetítéséről egyelőre nincs hír, de az érdeklődők online hozzáférhetnek az új részekhez. A letöltési számlálók szerint a CBS vezetősége jól számolt, a régi rajongók ugyanis értékelik a nosztalgiabombát, az új nézőknek pedig tetszenek az erős látványelemek, így az új helyszínelők megérdemelten vannak előkelő helyen a streamingplatformok műsorán.
Borítókép forrása: Facebook