Aki annak idején látta a dán A bűnös (Den skyldige) című filmet, jó eséllyel máig emlékszik rá: a 2018-as alkotás nem óriási költségvetésének, sokkal inkább jó ötleten alapuló, remekül felépített forgatókönyvének, az operatőr munkájának és a főszerepet alakító Jacob Cedergren színészi teljesítményének köszönhetően hat.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A film egy készenléti diszpécsert mutat be, bizonyos Asger Holmot, aki jelenleg a segítségkérő hívásokat fogadja, de korábban az utcán szolgálatot teljesítő rendőr volt – komoly okának kell tehát lennie, hogy most egy monitor előtt ülve kapkodja fel a telefont. Nem is igen igyekszik kellemes benyomást kelteni a hozzá fordulókban, míg egy telefonáló jelzése fel nem kelti a figyelmét.
Innentől viszont nemhogy kevesebbet, de többet tesz, mint amennyi elvárható lenne tőle, úgyhogy a nézőben felvetődik: lehetséges, hogy kompenzál, vagyis azért szeretne a lehető legjobban eljárni a jelenben, mert a múltban másként tett?
Mindeközben a kamera egyszer sem lép ki Holm szolgálati helyéről, tehát mindössze két irodában mozog, ami klausztrofóbiás hangulatot kölcsönöz az alkotásnak. És mivel a néző csak annyit tudhat meg a külvilágban zajló történésekből, amennyit Asger is, nehéz elszakadni a nézőpontjától.
De vajon miért izzad annyira a volt utcai zsaru? És hogyhogy nem ismeri a mondást, miszerint a pokolhoz vezető út is jó szándékkal van kikövezve?
A dán A bűnös tehát krimiszállal kiegészített, erős atmoszférájú kamaradráma lett, a kritikusok mellett a filmcsemegéket szívesen fogyasztó közönség egyik kedvence – az Imdb.com szerint összesen harmincnyolc díjat nyert, és további negyvenháromra jelölték. Egyesek már e számok láttán úgy vélekedtek, hogy Hollywood előbb-utóbb elkészíti belőle a maga verzióját, és valóban így történt: az amerikai változat október elejétől megtekinthető a Netflixen.
Rendezője Antoine Fuqua, az ő nevéhez fűződik a Kiképzés című krimi-thriller, amelyben Denzel Washington olyan erőteljes alakítást nyújtott, hogy elnyerte a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat. A direktor azóta főleg az akciózsánerben alkotott, de ha már egy remake kapcsán esik szó róla, jegyezzük meg: ő készítette A hét mesterlövész című western 2016-os, kissé jellegtelenre sikeredett újráját is.
Az amerikai A bűnös forgatókönyvét Nic Pizzolatto jegyzi, aki A törvény nevében (True Detective) tévésorozat megalkotásával szerzett nevet; a főszerepet pedig Jake Gyllenhaal alakítja, akiről a pályafutásának elején forgatott, és azóta kultfilmmé vált Donnie Darko óta nyilvánvaló, hogy nagyszerű alakításokra képes, és a karakterábrázolás az egyik erőssége.
Az immár Los Angeles-i segélyhívó központban játszódó, újragondolt változat három főbb ponton tér el a skandináv eredetitől. Öt perccel hosszabb, mint az; nem csupán két helyet mutat be, ahol a rendőr megfordul; továbbá egy katasztrófahelyzet előterébe illeszti be a cselekményt.
A Joe Baylor nevű központi karakter jóval emberszerűbb – így esendőbb, szerethetőbb – lett, mint dán megfelelője: asztmával küzd, és elkeseredett harcot folytat, hogy ne veszítse el a kapcsolatot a kislányával. Azáltal, hogy a kamera a munkaállomásai mellett a mosdóba is elkíséri, némiképp csökken az eredetit uraló klausztrofóbiás hangulat; a Dél-Kalifornia-szerte pusztító erdőtűz beemelése ugyanakkor jó alkalmat biztosít a készítőknek arra, hogy bemutassák, mennyire leterheltek ilyenkor a rendfenntartó erők, és mennyire esetleges, melyik hívást fogadó fél mennyi időt, energiát, fáradságot fordít a hozzá fordulókra és azok problémáira.
Minden egyéb úgyszólván változatlan, Fuqua és Pizzolatto tartják magukat az eredetihez. A kamera Baylor valamennyi rezdülését bemutatja, így végigkövethetjük karakterének változását a motiválatlan irodatölteléktől a szebb holnapban reménykedő zsarun át a valóban segíteni akaró rendőrig – és tovább is. A szerep valódi jutalomjáték Gyllenhaal számára, aki ezúttal sem okoz csalódást – a sírós jelenetekben talán kevésbé meggyőző, mint a többiben, de így is könnyedén elviszi a vállán A bűnöst.
A film leglényegesebb mondata alighanem az, amit a felettese mond Baylornek a hetvenhetedik percben: „Broken people save broken people.” A szó szerint fordított szöveg túl hosszú lett volna ahhoz, hogy a magyar verzióban a színész szájára illesszék, ezért e közlés elsikkadt a hazai szinkronban, holott annyit tesz:
A megtört emberek megmentik a megtört embereket.
De csakugyan így van? Baylor valóban megmentette azokat, akiknek sorsába bekapcsolódott? Vagy önmagát? (Esetleg: önmagát sem?) Miféle következményekkel járhat egy súlyos hiba, és miféle mélységeket kell megjárni az elkövetőnek ahhoz, hogy képes legyen szembenézni vele? És sikerülhet-e úgy, ha elsősorban magára gondol, vagy az is kell hozzá, hogy kilépjen a saját köreiből, és végre érdemben törődjön másokkal?
A bűnös régi és új verziója egyaránt e – nem feltétlenül kellemes – kérdésekkel szembesíti a közönségét. Aki a dán alkotást látta először, azt tarthatja a 2021-es változat legfőbb gyengeségének, hogy utánlövés, tehát nem túl sok eredeti elem akad benne. Aki viszont úgy nézi meg a Netflix filmjét, hogy nem látta előtte Gustav Möller 2018-as alkotását, annak alighanem jobban fog tetszeni, mint a dán verzió.
A bűnös/The Guilty. Szinkronizált amerikai dráma/thriller. Rendezte: Antoine Fuqua. Játékidő: 90 perc. Az internetes bemutató dátuma: 2021. október 1. Elérhető a Netflix kínálatában.
Borítókép: Jake Gyllenhaal A bűnös főszerepében. Fotó: Netflix
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.