A szeretet a művészet legfőbb tárgya

Csiky Gergely romantikus vígjátékát, A nagymamát láthatta tegnap este a közönség a VII. Keresztény Színházi Fesztivál nyitónapján az Újszínházban. Megnyílt Mayer István szobrász, iparművész és szemeskályha-készítő mester kiállítása is, amely a fesztivál teljes ideje alatt megtekinthető az Újszínház Galériában.

2021. 11. 04. 13:50
null
Fotó: Gal Gabor +36303330726
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dörner György köszöntötte a közönséget a VII. Keresztény Színházi Fesztivál nyitó napján, majd Földi Kovács Andrea, a fesztivál világi fővédnöke kapott szót. Missziónak tartja az Újszínház és Dörner György tevékenységét, úgy látja szakralitás a művészetben, ami megtestesül ebben a színházban, beleértve a Keresztény Színházi Fesztivál létrehozását is. Kiemelte, hogy Mayer István szobrász, iparművész és szemeskályha-készítő mester kiállításán is ez érzékelhető. 

Mayer István tárlatán a Káli-medencében felfedezett, romjaikban is pompás Árpád-kori templomok rajzai, képek, domborművek és kisplasztikák és egy fából faragott Jézus-portré is látható. A művész a balatonfelvidéki templomok rajzolását tanulmányként kezdte. Kisplasztikái között személyes tárgyú munkákat, családi portrékat is találunk. Kővágóörsi műhelyében olyan cserépkályhák készülnek, melyek hűen őrzik a magyar népi kultúra emlékét. Célja a hagyományőrzés, az értékteremtés. 

A fesztivál egyházi védnöke Kozma Imre atya, aki személyesen nem tudott megjelenni a megnyitón, de levelét Viczán Ottó színész, művészeti vezető felolvasta a közönségnek. A levélben többek között szó volt arról az íratlan keresztény esztétikáról, amit Pilinszky János evangéliumi esztétikának is nevez. Ez a szépséggel szemben a szeretetet középpontba állító költészeti koncepció.

A keresztény művész nem isteni ábrázolója hősének, hanem felebarátja, irgalmas szamaritánus. Jézus óta a keresztény művész számára a művészet nem lehet öncélúan a legfontosabb. A szeretet lesz a művészet legfőbb tárgya és problémája.

Olyan értelmi és érzelmi gazdagsággal, amilyen hangsúllyal csak az evangélium foglalkozott. Ez az evangélium vonal individualista magányunkban bátorítás és vigasz. 

A szeretetről szól Csiky Gergely romantikus vígjátéka is, amelyet Blaskó Balázs rendezésében láthatott a közönség. A bájos történet Saárossy Kinga főszereplésével számtalan félreértést, megható fordulatot, bonyodalmat tartogat. A mű tartalma szerint az intézetben nevelődő árva lány, Márta rátalál a nagymamájára, egy gyermekkori találkozást felidézve felismerik egymást, s innentől fogva a nagymamának nincs más ambíciója, hogy saját, eltékozolt boldogságáért cserébe boldogságot ajándékozzon az unokájának, megtalálja számára a megfelelő vőlegényt. A nagymama és egykori szerelme hiába találtak egymásra, már nem a saját boldogságuk lebeg a szemük előtt, hanem unokáik öröme. A nagyszerű előadást hatalmas vastapssal jutalmazta a közönség. 

Borítókép: Jelenet A nagymama című előadásból. Fotó: Egri Gárdonyi Géza Színház/Gaál Gábor

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.