Vége a felelőtlen kamaszkornak

Rossz évet zárnak a mozinézők (leginkább a fiúk). A világmegváltó férfi, vagyis James Bond halott, a hétköznapi világban (főleg ami a lányügyeket illeti) esetlenebb kamasz párja, a Pókember pedig felnőtt lett. Egyrészt azért, mert visszavonhatatlan veszteségek érik, másrészt azért, mert meg kell tanulnia, hogy akinek ereje és hatalma van, az felelősséggel tartozik a tetteiért. A felelősségvállalás pedig a felnőttlét lényege.

2021. 12. 17. 6:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok szakértő már a film elkészítése előtt tudta, hogy a Pókember: Nincs hazaút (2021) nem lesz jó mozi. Jon Watts ugyanis túlságosan gyerekesre vette az előző részt, a Pókember: Idegenben (2019) címűt. Persze az sem volt rossz mű, csak teli volt kamaszos esetlenségekkel, kamaszos poénokkal, valahogy az alkotók nem vették olyan komolyan a világmegváltást. Mondjuk azért azt sem szabad elfelejteni, hogy Pókember nem James Bond, ő egy kamaszfiú, a kamaszokra jellemző minden esetlenséggel és ügyetlenséggel. 

Míg James Bond sorra hódítja meg a szebbnél szebb nőket, addig Pókember örül, ha képes arra, hogy megszólítson egyet. Bár mellette szól, hogy James Bonddal ellentétben a Pókember nem minden nőt akarna magáénak, csak egyet, de azt nagyon.

A kiégett és cinikus, sokat látott férfiember helyett a Pókember a kamaszkori énünk annak minden naivságával és tisztaságával. Világunkban mindig nagy szükség volt rá, a kamaszfiúra és tisztaságára. Bár már az előző részben megvallotta (temérdek ügyetlenkedés után) szerelmét a Pókembert igencsak hitelesen alakító Tom Holland a minden kamasz álmát jelképező MJ-nek, akit a bájos Zendaya játszik a filmben egészen megkapóan. De nem sok időt tudtak együtt tölteni a boldog szerelemben, mert az előző rész úgy fejeződött be, hogy ország-világ megtudta: Peter Parkert rejti a pókjelmez.

Mindjárt az elején érdemes tisztázni, hogy a szirénhangú kritikusoknak szerencsére nem lett igazuk, Pókember legújabb kalandja nagyon jó film lett. 

A legfontosabb karakterek lubickolnak a szerepükben. Nemcsak Pók­ember, szerelme és legjobb barátja, Ned ­Leeds (Jacob Batalon) nagyon jók – akik egyébként nem is kicsit emlékeztetnek a Harry Potter- (ami szintén a kamaszok világáról szól) történetek három főszereplőjére –, hanem mindenki más is remekül játszik. Például kifejezetten jó választás volt a Sherlock-sorozatból megismert és megszeretett Benedict Cumberbatch Doctor Strange, a nagy varázsló szerepére. Jon Watts rendezőnek a legújabb Pókember-részhez sikerült igazán jól vezetnie a színészcsapatát, jót tett, hogy feszesebbre vette a történetvezetést, ám az tett csak igazán jót, hogy beengedte a filmbe a valódi emberi drámát.

Arról már nem is beszélve, hogy a film két lábbal beleáll abba a bicskanyitogató liberális világba, amelyben élünk. Szépen bemutatja, hogyan működik a fake news, az álhírgyártás. 

Aztán azt is fájdalmas látni – tulajdonképpen az egész történetet erre építik az alkotók –, hogyha Pókemberről a televízióban elhangzik egy olyan hazugság, amely a karakterét rombolja, akkor azonnal elfordul az amúgy minden és mindenki iránt toleráns liberális világ tőle. Sőt boszorkányüldözés veszi kezdetét. Bizonyítani természetesen nem kell semmit, elég annyi, hogy benne volt a tévében. És azt is látjuk, hogy ebben a remek liberális világban nincsen megbocsátás, nincsen irgalom, sőt nemhogy Pók­embert, de még a bará­tait se veszik föl például az egyetemre.

Pontos és precíz képet kapunk Pók­ember és barátainak karaktergyilkosságáról. 

És itt jön egy olyan csavar a történetben, amely keresztény kultúrkörünk lényegére is rávilágít. Pókembert arra tanítja a nagynénje (a káprázatos Marisa Tomei mint nevelőszülő), hogy ne bosszút álljon, hanem javítsa meg a dolgokat. 

Hogy tetteit a szeretet vezérelje, mert mindenki megérdemel egy második esélyt. Majd mindennek a megkoronázása, hogy a férfiúi felelősségvállalásról is szól a tanítás. Nem csoda, hogy mindezek súlya alatt (és több csapás után) Pókemberünk visszavonhatatlanul felnő. A mozi sötét termében pedig (ahogy a legutóbbi ­James Bond-film legvégén szintén), nem csak a lányok törölgették szótlanul a könnyeiket. Mindannyian kamaszkorunk tisztaságát és naiv­ságát sirattuk. Persze csak titokban.

Borítókép: a film plakátja (Forrás: InterCom)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.