Mestermű az örök káoszról: A Mester és Margarita-bemutató Miskolcon

A harmincas évek sztálini diktatúrájában született és annak rendkívül szórakoztató, egyben elrettentő krónikája A Mester és Margarita, amely harminc évig nem kerülhetett nyomtatásba. Azóta viszont milliók kedvence, kultikus olvasmány, ami színpadon is gyakran, mindig megújuló formában kel életre. A Miskolci Nemzeti Színházban ezúttal Szőcs Artur vitte színpadra Bulgakov legismertebb, világhírű művét, amelyet január 6-án láthat a közönség.

Magyar Nemzet
2022. 01. 06. 16:00
Fotó: Dutkay Péter
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szőcs Artur rendező szerint A Mester és Margarita egyfelől egy mestermű az örök káoszról, ami változó formában újra meg újra körülveszi az életünket. Másfelől, bár a regény a sztálini diktatúrában született, elsősorban az emberről mesél benne Bulgakov. Az emberek pedig nem sokat változnak, éljenek bármilyen történelmi korban vagy rendszerben.

Nagyon sok jó szerepet kínál a regény, de mi az adaptációt készítő Ari-Nagy Barbarával szerettük volna, ha mellettük egy évezredeket átívelő karként fontos szerepet kap a mindenkori tömeg is, akiket a színház énekkara alakít. Ez önmagában megteremt a több idősíkon játszódó történetben egy kozmikus egységet

 – mondta Szőcs Artur, aki úgy véli, hogy A Mester és Margarita egy időtlen történet.

A Miskolci Nemzeti Színház lapunkhoz eljuttatott közleményéből kiderül, hogy az alkotók követték a regény cselekményét, de előadásukban sokszor közös térben, párhuzamosan játszódnak a különböző idősíkok jelenetei, valamint a szereposztással is igyekeztek kapcsolatot teremteni az idősíkok között. És persze óhatatlanul is beszűrődik a mesébe a jelenkor. Szőcs Artur elmondása szerint egy minden ízében különleges világú egész estés darabra számíthat a néző, amelyben a prózai előadásoktól megszokottnál jóval nagyobb szerepe van a zenének.

Bodoky Márk és Mészöly Anna, valamint Rudolf Szonja és Keszég László         Fotó: Dutkay Péter

Woland szerepében Bodoky Márkot láthatja a közönség, aki úgy véli, hogy a sátán eljátszása nem életkorhoz kötött.

Wolandnak nem a testén látszik a kor. Az ő jelentősége évezredekre nyúlik vissza, így nem a teste »dönti el« az ő korát. Én nem huszonkilenc éves vagyok ebben a darabban, hanem a sátán, aki egy kortalan figura

– osztotta meg gondolatait a színművész.

Korábban már rendezte Bulgakov művét Keszég László, ám ezúttal nem rendezőként vesz részt az előadásban, hanem színészként. Ő alakítja ugyanis a Mestert.

Keszég László a Mester szerepében         Fotó: Dutkay Péter

Volt szerencsém rendezni, olvastam és hangoskönyvben is hallgattam A Mester és Margaritát, ami szerintem minden idők egyik legjobb regénye. Most pedig az a megtiszteltetés ért, hogy én játszhatom a Mestert

– mondta Keszég László, majd hozzátette: az az igazán csodálatos A Mester és Margaritában, hogy a „lélektani” rész és a „kaland” rész szervesen kiegészíti egymást. A két párhuzamos idősík egészen fantasztikusan társul.

Borítókép: Farkas Sándor és Bodoky Márk az előadás egy jelenetében (Fotó: Dutkay Péter)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.