Józsa Jánost és munkásságát nem kell bemutatni senkinek, aki egy kicsit is érdeklődik az erdélyi magyar népművészet iránt. Nincs az a tisztességes Székelyföld-járó magyar ember, aki egy-egy útja során ne térne be a korondi Józsa-portára, hogy beszerezzen egy újabb darabot a mestertől. A „Békesség a bemenőnek!” feliratú, faragott székely kapun áthaladva egy csodálatos, régi világ tárul a szemek elé; úgy tetszik, a népi festett, mázas kerámiatárgyak százainak mind lelke van, melyből régi idők ősi tudása, népi bölcsesség árad. A látogató a művészi értékű alkotások mellett a magyar népi kultúra, az ősök szellemi hagyatéka és a székely–magyar nemzeti önérzet tudatos, sőt konok megélésével is szembetalálja magát, mégpedig Józsa János fazekasmester, a népművészet mestere személyében, aki ezúttal – nyolcvanadik születésnapja alkalmával – nyolcvan darab negyven centiméter átmérőjű, máz alatti festésű majolika dísztányért készített.
A tárlat Bartók Béla vezéreszméje nyomán a Csak tiszta forrásból! címet viseli, amely már a kezdetektől fogva Józsa János ars poeticája is. A kiállított alkotásokkal a fazekasmester a magyar kultúra és szűkebb pátriája olyan megtartó oszlopai előtt tiszteleg, mint Orbán Balázs, Petőfi Sándor, Vörösmarty Mihály, Kós Károly, Zsögödi Nagy Imre, Tamási Áron vagy Kresz Mária.
A magyarságnak van hagyománya, van történelme. Azok előtt szerettem volna fejet hajtani, akik mindezt felgyűjtötték és az utókorra hagyták. Szeretném, ha ma is és később is látnák azt, hogy a székelység letett valamit az asztalra
– fogalmaz Józsa János, aki hatvankét esztendőnyi munkásságával maga is méltó módon illik a sorba. Mint mondja, az összes tapasztalatot és tudást – amelyet élete során összegyűjtött – igyekezett felhasználni ennél a különleges és ritkán alkalmazott technikánál, amellyel a kiállítási anyag készült.
Ugyan pályája kezdetén festett életképeket porcelánra, fajanszra, de ezek máz feletti festések voltak, ami azért egyszerűbb, mert a már kiégetett mázas felületről egy kis terpentines vattával könnyedén le lehet törölni, ha elront valamit az ember – meséli a mester. A máz alatti festés esetében a képek megalkotása közvetlenül az agyagfelületre történik, de nagy körültekintést igényel a máz összetételének és arányainak megkomponálása is, hiszen könnyen elnyelheti a mintát vagy elfolyik alatta a festék, a kontúrok vékony vonala pillanatok alatt odavész. – Van, hogy ötször is le kell kaparni, s ötször is újra kell húzni – mondja Józsa János, azonban a bosszúság halvány jelét sem vélem felfedezni az arcán, a szeme ellenben úgy csillog, miközben a szakma kulisszatitkairól mesél, mint azon keveseké, akik egész életüket egy magasabb eszme szolgálatába állítva élik. Józsa János esetében ez a magasabb eszmeiség az Isten, a hit és a család hármasa, nem véletlen, hogy a tárlat anyaga is e fogalmak köré csoportosul.