A nyáron lesz öt éve, hogy leengedték a vasfüggönyt az Operaházban.
Ha valaki akkor felveti, hogy csak majdnem öt év múlva térünk vissza, rettenetesen csúnya szavakat mondtam volna, hiszen minden szerződésünk készen állt. Aztán sok minden másképp alakult, amiben a járvány éppen úgy benne van, mint a sokban megváltozó felújítási rendszer
– mondta Ókovács Szilveszter, aki 2018 nyarára tervezte az újranyitást. Arra a kérdésre, hogy pontosan mire is volt elég az elmúlt öt év, a főigazgató összefoglalta a történéseket:
Az Operaház nyolcvan százaléka az elmúlt években valamilyen felújítás alá esett, és ez döntően különbözik attól, amit eredetileg szerettünk volna. Az a változás csak nagyjából huszonöt százalékos lett volna, és a következő évek hosszabb nyári leállásaival oldottuk volna meg a többit. Végül szinte minden megújult. A páholyok is, az ülésekhez személyi feliratozók épültek be, tele vagyunk technikai újításokkal, a színpad alapjaiban nem alakult át, de a hat sávban mozgatható, emelhető és süllyeszthető, még Ybl Miklóstól örökölt struktúrájú rendszer világszínvonalú lett, gyorsabb, halkabb és nagyobb kitérésekkel bír, mint a régi. Gombnyomásra tudunk például ferde színpadot is kialakítani. A zenekari árkunk nagyobb lett, de igazából visszabővítettük az Ybl-féle állapotra, így két nézőtéri sort ugyan elvesztettünk, összesen kétszáz fővel csökkent a befogadóképességünk, de a lélektani ezres határt állóhelyekkel még el tudjuk elérni. Az ülések kényelmesebbek lettek, a földszinten nagyobb a sortávolság, a páholyok kényelmesebbek. A kakasülőn nem, de azon a helyen nem is a kényelem, hanem a hozzáférés a fontos – és ott a legjobb a hangzás.
A beszélgetésben kitértek arra is, hogy november óta teljes gőzzel üzemel az Eiffel Műhelyház Kőbányán, a régi Északi Járműjavító helyén, ezzel részben megoldva az Operaház eddigi számos problémáját, többek között a díszletek tárolásához szükséges hatalmas helyigényt, a szükséges próbatermeket és a díszletek és jelmezek elkészítéséhez szükséges műhelyek is jobb körülmények közé kerültek. Ókovács Szilveszter elmondta azt is, hogy miért éppen Kőbányát szemelték ki, illetve hogyan lett az Operáé Magyarország legnagyobb műemlék üzemcsarnoka és a környező egyéb épületek.
A szombati nyitókoncert exkluzív gálaműsor, másnap a Hunyadit, harmadnap pedig Kenneth MacMillan balettjét, a Mayerlinget mutatják be. A főigazgató elárulta, miért esett a választás Erkel ezen művére: