– Rendezéseit többször láthatta már a magyarországi közönség, például a Madách nemzetközi színházi találkozón, Budapesten. Mégis, a magyar színházba járó közönségnek ritkán adódik alkalma betekinteni a macedón és szerb színházi életbe. Ön Jugoszláviában, Bitolában született. Milyen kulturális tapasztalatokat szerzett fiatalkorában?
– Mi, akik valamilyen formában művészetekkel, színházzal foglalkozunk, Jugoszláviától elsősorban közös kulturális teret kaptunk. Mindannyian azon dolgozunk, hogy ezt a magunk számára újra létrehozzuk, hiszen azzal, hogy az államszervezet idővel felbomlott, és a kisebb államok megalakultak a térségben, elvesztettük ezt a közös szellemi platformot. Jelenleg is arra vágyunk, hogy ismét nagyobb együttműködések és erőteljesebb kommunikáció jellemezzen bennünket. A színház egyébiránt talán jobb helyzetben van, mint például a politikai élet, ahol még mindig küszködünk a kiegyensúlyozott diplomáciai kapcsolatok és a jószomszédi viszony fenntartásának a lehetséges megoldásaiért. A mi rendszerváltásunk harminc éve húzódik. A Balkán ezen részén mindenki azt várja, hogy Godot egyszer csak föltűnik az életünkben, és megváltja a térséget ettől a több évtizedes politikai örökségtől. Amikor fiatalabb voltam, azt tapasztaltam, hogy globálisan láttuk a társadalmi, politikai, kulturális kérdéseket: egyre több szervezetbe léptünk be, és az egyén háttérbe szorult, bármennyire is vágytunk rá, hogy kiteljesedhessen. Dejan Dukovszkij Lőporos hordó című darabjában az egyik szereplő fölteszi a kérdést: miért van az, hogy a jó dolgok mindig másokkal történnek, valahol máshol?…
– Ezért is foglalkozik rendezéseiben az individuummal, mint a színház egyik alapjával?
– Az egyén gondolkodása és tettei a körülöttünk zajló életből táplálkoznak, így sosem úgy rendezek, mintha idilli környezetben, az Eiffel-torony mellett kellemesen kávézgatnék, hanem az egyénen keresztül igyekszem a nézők elé tárni mindazt, ami valóságosan velünk történik. Úgy gondolom, hogy a történések középpontjában én magam állok, és minden rendezésemhez megpróbálom megtalálni azt az univerzális színházi nyelvet, ami által másokhoz szólni tudok. A kulturális különbözőségeink egyedivé tesznek bennünket, és ezt fontosnak tartom képviselni az előadásaimban, hiszen a színház mitológiája is a nagymamáink, nagyapáink sajátos, személyes történeteiből épül fel.