Az első világháború előtti orfeumkultúrát a budapesti újságok évekig temették. Volt is okuk rá, hiszen a látványos mulatságok helyett ekkoriban már kártyabarlangok és pincekabarék jellemezték a pesti éjszakai életet. Ám 1931-ben új korszak kezdődött: a Nagymező utcában megnyitotta kapuit a Moulin Rouge és vele szemben az Arizona, a kor két ikonikus luxusmulatója.
A lokálok közönsége a középrétegtől a legelőkelőbb körökig ért, és kiegészült a városba látogató turistákkal. A nyugati vendégek számára olcsónak és egzotikusnak számított a budapesti éjszaka. Ennek sikeréhez az is hozzájárult, hogy Hitler hatalomra jutása után a legendás berlini kultúrát felszámolták.
A mulatók híre vonzóvá tette Budapestet, annak ellenére, hogy ez nem tartozott szorosan a város hivatalos idegenforgalmi imázsához. Hollywoodi sztárokat, gazdag előkelőségeket, de még az angol trónörököst, a későbbi VIII. Edwardot is Budapestre vonzotta a város éjszakai életének híre.
Minderről a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Art deco Budapest – Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) című időszaki kiállításán tájékozódhat az érdeklődő, aki a remek kurátori koncepciónak (Bakos Katalin, Katona Anikó) és a kiváló rendezésnek (kurátor: Katona Anikó, tervezés: Albert Ádám, Lepsényi Imre) köszönhetően észrevétlenül merülhet bele az 1920–30-as évek nagyvárosainak világába, amelyek az idő előrehaladtával egyre többféle lehetőséget biztosítottak a szórakozásra.
A tárlat szerint a korszak egyik leghíresebb mintaadó tánckórusa az angol Tiller-görlök voltak, akik 1923-tól hódították meg a kontinenst. London, Berlin és Bécs után 1927 decemberében Budapesten is felléptek. A Forum Filmszínházban bemutatott, Paris királynője című film színpadi részeiben 12-en táncoltak közülük. Az eseményhez Réz Diamant Tibor készített plakátot. Ennek forrása az a Színházi Életben megjelent fotó lehetett, amelyen négy görl áll színpadi pózba merevedve, magasba lendített karral és lábbal. Réz Diamant azonban átírta a jelenetet a plakátnak megfelelő figyelemfelkeltő nyelvezetre. A lányokat derékban elvágta, száznyolcvan fokban megfordította, és tollas cilinderüket félig a szemükre húzta. Ilyen felállásban dekoratív mintává váltak.
Nem véletlenszerűen történt ez meg, hiszen az art deco alapvetően eklektikus jellegű, sokféle képi forrást szintetizál. Plakátművészetében szinte mindegyik XX. század eleji mozgalom felfedezhető: a kubizmus, az expresszionizmus, a futurizmus és a konstruktivizmus éppúgy, mint a szecesszió. De jelen vannak benne a történeti stílusok elemei is, többek között a klasszicizmus, a biedermeier és az orientalizmus, valamint az új médiumok, a fotó és a film. A cél a lehengerlő hatás elérése, akár túlzások árán is.
Ennek eszköze lehetett a szemkápráztató látványosság, az elegancia csillogása, az erotika csábítása, az egzotikum varázsa, a sebesség mámora és az alvilág borzongató romantikája. Az MNG kiállítása a jelenség számos jellegzetes példáját mutatja be.
A bevezető részben hosszasan foglalkozik a magyar art deco népies elemeivel, és megemlíti, hogy egyik jellegzetes vonulata a belsőépítész és grafikus Kozma Lajos 1910 utáni korszaka volt, amikor a művész a parasztbarokk és a rokokó modern átírásával alkotta meg műveit. Stílusa megjelent a saját bútorain, de feltűnt az általa tervezett könyveken, plakátokon és folyóirat-címlapokon is. Ezenfelül erőteljesen inspirált más bútortervezőket, grafikusokat, többek Csabai Ékes Lajos munkásságát.
Az egzotikum hangsúlyozása szintén jellegzetes vonása az art decónak.
A plakát esetében ez sokszor a témából adódott. Példák erre az egzotikus gyarmatáruk és a keleti helyszíneken játszódó filmek plakátjai, amelyekből jó néhányat sorakoztat fel a tárlat. Ehhez kapcsolódóan társadalmi korrajzot is kap a látogató. A női szerep átalakulása és a férfias nő megjelenése mellett megtudja, hogy a két világháború között jelentősen megnőtt a hazai polgárság vásárlókedve. A cégek – élükön a dohány- és édesipari vállalatokkal – kapva kaptak ezen, és nagyívű reklámkampányokba kezdtek. A termékekhez társított egzotikum vonzereje nagyszerű formát nyert az art deco reklámgrafikában. Gyakori motívum lett a divatos városi nő és férfi, a fogyasztás öröme pedig a modern életérzéssel fonódott össze a plakátokon. Ezzel egy időben – válaszolva a vásárlói igényekre – nagy gondot kezdtek fordítani a színvonalas csomagolásra is. Némely dobozremekek szobadísznek is beillettek. Néhány különleges darabot a kiállítás porcelánkészletek, kerámiák, formatervezett könyvek és egyéb iparművészeti remekek társaságában vonultat fel. A mustra során ismert művésznevek bukkannak fel.