A Tudományos és Kulturális Osztály (TKO) 1962-es jelentésében az általános életszínvonal-emelkedéssel és a „polgári jómód”-dal magyarázta, hogy megnőtt az igény az általuk kispolgárinak nevezett szórakozási módok, így az „olcsó tánczene, a szentimentális könnyűzene” iránt. Ezeket a műfajokat nem tartották túl sokra, sőt inkább veszélyt láttak benne, ahogy írták:
A zenei giccs hozhat anyagi eredményeket is, de az ezzel járó erkölcsi rombolás évekre vetheti vissza a kulturális fejlődést.
A valóságot jelentősen átírva hozzátették, hogy a könnyűzene az államtól olyan nagy támogatást kapott a vendéglátóiparban, amellyel szemben tehetetlennek bizonyultak. A támogatás szó egészen furcsán hangzik ebben az összefüggésben, valószínűleg csak azt értették alatta a párthivatalnokok, hogy nem záratták be azokat a vendéglátóhelyeket, ahol zenéltek is. Nem mellesleg pedig részben ezeknek a szórakozóhelyeknek a befizetett adói tartották el azt a kulturális alapot, amelyből a „magasművészeteket” finanszírozták, tehát éppen fordított volt a helyzet:
nemhogy az állam adott volna támogatást ezeknek a helyeknek, hanem ellenkezőleg, tőlük vonták el a bevételeket magasabb célok érdekében.
Persze az már kérdés, hogy a párt vezetői szervei miért mondták magukat kis befolyásúnak, miközben ők szabhatták meg az egyes könnyűzenei irányzatok támogatását. Valószínűleg azért volt e bosszús kijelentés, mert a társadalomban oly nagy népszerűségnek örvendő vendéglátós zenét nem szoríthatták teljesen vissza, miután akkoriban mintegy szükséges módon zenei „szelep”-ként alkalmazták. Az elvtársak mindenesetre szívesebben hallgattak volna munkadalokat vagy kommunista csasztuskákat az éttermekben, bárokban, de ennek már ők is érezték a fonákságát, így nem is forszírozták a kivitelezését. Azt viszont meg kell jegyezni, hogy ennek kézzelfogható megjelenési formája volt az, amikor Rajnák László, a Budai Ifjúsági Park birkózó sportemberből lett mindenható igazgatója az intézményből különböző üzelmekkel – belépőjegyek többszöri eladása, a sör vizezése – lenyúlt pénzt a hetvenes évek második felében a Duna másik oldalán lévő Intercontinental szálloda éttermében mulatta el, miközben a cigányzenekarral a Vörös Csepelt húzatta a fülébe.