Kaland nélkül nincs gyerekkor

Nem jártak rosszul azok a családok, akik a gyereknap alkalmából moziba mentek, és A kis Nicolas és az elveszett kincset nézték meg Julien Rappeneau rendezésében. Ebben az ifjúsági filmben ugyanis nem volt se mobiltelefonálás, se értelmetlen rohangálás, se varázslat, de még az univerzumok között se kellett átjárót keresgélni. Viszont egy hétköznapi család mindent megtett azért, hogy ne essen szét a családi harmónia.

2022. 05. 31. 6:11
null
Forrás: ADS Service Kft.
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ifjúsági filmeket akkor szereti igazán a közönség, ha úgy tanítanak meg az élettel kapcsolatos fontos dolgokat, hogy közben remekül szórakozik a család apraja és nagyja. Ráadásul az igazán jó ifjúsági filmek nemcsak a gyerekeknek, hanem a felnőtteknek is szolgálnak némi unaloműző gondolkodnivalóval. A kis Nicolas és az elveszett kincs valódi érdeme, hogy arra tanítja meg nézőjét, hogy egy család akkor működik igazán jól, ha figyelünk egymásra. A film szépen bemutatja, hogy mindez persze nem is olyan egyszerű. Ha például a családfő előléptetése miatt más városban kap munkát, ami azt jelenti, hogy költözni kell, az okozhat némi problémát a család többi tagjának. Főleg akkor, ha senki nem kívánja még a háta közepére se a költözést. Arról már nem is beszélve, hogy a film nézése közben szembesülhetünk azzal, mekkora trauma egy gyereknek a költözés. Az, hogy egyik pillanatról a másikra kiszakítják a megszokott környezetéből, hogy távol kerül a barátaitól.

A kis Nicolas történeteinek óriási kultusza van Franciaországban, de hazánkban is nagyon sokan ismerik és szeretik. René Goscinny francia képregényíró és humorista, aki egyébként világraszóló ismertségre tett szert Asterix és Lucky Luke kalandjainak szerzőjeként, feledhetetlen karaktereket alkotott a kis Nicolas történeteiben. Ott van például Agnan, aki azért a tanító néni kedvence, mert ő a legjobb tanuló, rossz tulajdonsága, hogy igencsak szeret árulkodni, ha dolgozatot kell írni, akkor örvendezik, viszont nem lehet mindezekért jól megverni, mert szemüveges. Alceste nagydarab fiú, imád enni, főleg lekváros kenyeret (a filmben croissant-t), de a többi harapnivalót se veti meg, mindenféle csínytevésben benne van, csak étellel és éhségsztrájkkal ne legyen kapcsolatos. Geoffroy papája a leggazdagabb a csapatból, nincs olyan dolog, amit meg ne venne a fiának, ezért ő nagyon ügyesen megtanult kérni. Eudes erős, ő leginkább mindenkit jól orrba vágna, aztán ott van Clotaire is, neki nem igazán megy a tanulás, a gondolkodás is a nehezére esik, sokszor van büntetésben, a tanórák alatt életének fáradalmait szokta kipihenni, néha úgy, hogy elalszik.

Mindezek után nem meglepő, ha a kis Nicolas történeteinek olvasása közben eleinte kacarászik az ember, aztán temérdek alkalommal hangosan felnevet. René Goscinny meséinek legfontosabb érdemei közé tartozik, hogy felettébb viccesek. Bár a kis Nicolas kalandjainak megfilmesített verzióján is jókat lehet nevetni, Julien Rappeneau filmrendezőnek, aki a film forgatókönyvének elkészítésében is részt vett, nem sikerült maradéktalanul filmre adaptálni a könyv humorát. Valószínűleg nem is lehet, mert Goscinny történetei nyelvi leleménnyel vannak teli, a leírás dinamikája, felépítése, a cselekmény sokszor ironikus részletezése a humor forrása, ami képek révén sok alkalommal nem adható vissza. Mindezek ellenére kifejezetten nézhető ifjúsági film született remek színészi alakításokkal. Érdemes külön kiemelni a gyerekek játékát, akik hitelesen és játszi könnyedséggel hozták a könyvekből jól ismert karaktereket. A film érdemei közé tartozik, hogy a felnőtt nézőket se hanyagolják el az alkotók. A felnőttek ugyanis jól szórakozhatnak azon, ahogyan a női egyenrangúság kérdéskörén sok önkritikával ironizálnak a szerzők, másrészt azon, hogy se a poroszos, se az angolszász oktatási módszerek nem vezetnek igazán eredményre, jó pedagógusnak valószínűleg születni kell. Ami viszont igazán döbbenetes üzenet korunkban, hogy a filmbéli konfliktus feloldása az lesz, hogy a családfő a karrier helyett a családot választja, az önző érdekei helyett a közösség érdekét veszi figyelembe, mivel a kettő esetünkben ütközik egymással. Ilyen önzetlenséget pedig nagyon keveset látni manapság.

Borítókép: Jelenet a filmből (Forrás: ADS Service Kft.)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.