„Próza az, amit kinyomtatnak”

A magyar irodalom egyik kulcsregénye az Iskola a határon. Szerzője, Ottlik Géza száztíz éve született.

Miklós Péter
2022. 05. 09. 6:50
Fotó: Hunyady József Forrás: Fortepan
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XX. századi közép-európai történelmi és társadalmi folyamatok, sorsok, élethelyzetek, mindennapok megértéséhez az egyik kulcsregény a magyar irodalomból Ottlik Géza Iskola a határon című munkája. A regényből elénk tárul a kényszerűségből a szigorúan hierarchizált közösségben élő, ugyanakkor saját útját és belső személyes szabadságát kereső, az egyéniségét tudatosan megélni akaró ember.
A száztíz éve született, régi magyar nemesi családból származó Ottlik Géza (Budapest, 1912. május 9. – Budapest, 1990. október 9.) nyuga­tias polgári műveltsége, s az angol és a francia nyelv magabiztos, magas szintű ismerete birtokában lépett az írói pályára. Első művei a Napkelet és az Új nemzedék hasábjain jelentek meg, később a Nyugat harmadik nemzedékének egyik legkiválóbb tagja lett.

Bár egész életében napi szinten alkotott, viszonylag kevés írása maradt fenn, hiszen folyamatosan javította, csiszolta, tökéletesítette szövegeit.

Két nagyobb volumenű regénye (Iskola a határon; Buda) mellett elbeszéléseit, novelláit, kisregényeit, tárcáit adták ki. Az államszocializmus évei­ben tíz-egynéhány kataszteri hold örökölt földje miatt (noha korábban földjei nagy részét önként fölajánlotta a termelőszövetkezetnek) kuláknak nyilvánították, s a meghurcoltatástól csak az írószövetség akkori vezetésének közbenjárása mentette meg.
Saját művei mellett fordításai is megjelentek (sőt a Rákosi-korszakban csak azokat publikálhatott): többek között Charles Dickens, George Bernard Shaw, Ernest Hemingway, Eric Knight műveit ültette át magyar nyelvre. Ezek mellett elismert és nemzetközi hírű bridzsszakértő volt, szűkebb irodalmi baráti körét pedig Lengyel Balázs, Mándy Iván, Nemes Nagy Ágnes alkotta.

Úgy vélte, hogy alkotóként – vagy mint ahogy az egyik hivatalos személyi dokumentumában megjelölték: „közíróként” – az a feladata, hogy „íróként” figyelje a világot: a körülötte zajló eseményeket, a miliőjében fölbukkanó egyéni és közösségi helyzeteket, sorsokat, folyamatokat.

Vallotta: az író akkor is ír, hogyha éppen nem szöveget konstruál, elég a világot „íróként” megélni.

A Próza című, összegyűjtött tár­cáit, kritikáit, töredékeit, egyéb kisprózai írásait tartalmazó kötetében a prózát az alábbiként határozta meg:

Próza az, amit kinyomtatnak. Gondoltam akkoriban, elsőéves matematika–fizika szakos egyetemi hallgató koromban, amikor körülbelül eldőlt, hogy mégsem költő leszek, hanem prózaíró. Attól még nem próza valami, hogy se nem vers, se nem színdarab, legfeljebb kézirat a neve. Láttam nyomdát, nyomdászokat dolgozni a házunk alagsorában már nyolcévesen. Most, tíz évvel később, láttam a Pesti Hírlap szedőtermét, rotációs gépeit, forró ólmot, kéziszedőket újra, tördelőket, igazi sajtót. Kefelevonatot még csakugyan kefével ütögetve. Mindig újságíró szerettem volna lenni. Akinek a prózáját naponta kinyomtatják.

Borítókép: Ottlik Géza író, műfordító (Fotó: Fortepan/Hunyady József)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.