Egy pokoli világ megpróbáltatásai + podcast

A filmművészet történetében nem sokszor van olyan alkalom, amikor azt látjuk, hogy egy mű második része még az elsőnél is jobban sikerül. Bár Bergendy Péter A vizsga című filmje is fordulatokban gazdag, feszes szerkezetű, hiteles alkotás volt, Fazakas Péternek (Köbli Norbert forgatókönyvíróval együtt) sikerült emelnie a tétet, A játszma még az első résznél is izgalmasabb lett. + podcast

2022. 06. 08. 8:05
Forrás: InterCom
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok kritika érte a magyar filmgyártást az elmúlt harminc évben, hogy kevés az olyan film, amely a kommunista diktatúra besúgó rendszerének dicstelen és erkölcstelen történetét dolgozza fel megfelelő kritikai távolságtartással. Bergendy Péter A vizsga című 2011-es alkotása, és a tizenegy évvel később elkészült folytatás, Fazakas Péter A játszma című filmje (mindkettő forgatókönyvének szerzője Köbli Norbert) a kivételek közé tartozik. Egyik alkotás sem bánik kesztyűs kézzel a kommunista rendszer ügynökvilágával, bár az is az igazsághoz tartozik, hogy a héten mozikba kerülő második rész jobban bemutatja, hogyan működött a besúgó hálózat kiépítése, a besúgók beszervezése, kiképzése, a besúgás folyamata, mint az első. Bár az első rész is megalapozta a korszak hangulatát abban a jelenetben, amikor a filmes szakmán belül beszervezett besúgó, az ügynöki álnevét Fellinire, a filmtörténet egyik legendás, korszakalkotó filmrendezőjének nevére szeretné megváltoztatni, de megtudjuk, hogy már van egy Fellini nevű ügynök. Mindez azért szomorú, mert jól mutatja, milyen mélységes cinizmus jellemezte a kommunista diktatúrát, amely minden kulturális értéket és hagyományt megpróbált relativizálni.

 

A második rész, A játszma egyik legnagyobb érdeme a temérdek fordulatban gazdag, Agatha Christie-krimik izgalmát és dramaturgiai felépítését megidéző forgatókönyv, amely Köbli Norbertet dicséri. Érdemes kiemelni az alkotás történelmi hitelességét, amely elengedhetetlen a korszakot feldolgozó művek esetében. Ha A játszmát összehasonlítjuk a nemrég bemutatott, hasonló témájú magyar filmsorozattal, amelynek címe, A besúgó, akkor a két alkotás között szembetűnő a különbség, bár érdemes megjegyezni, hogy A játszma 1963-ban, A besúgó 1985-ben játszódik. Míg Szentgyörgyi Bálint forgatókönyvének nem sikerült hitelesen bemutatnia sem a korszakot, amelyben a filmje játszódik, sem az ügynökvilágot, amelyről a mű szól, addig Köbli Norbert forgatókönyvén nem lehet fogást találni. A két alkotás között az is szembetűnő különbség, hogy míg A besúgónál teljesen hiteltelenek a színészi alakítások, mert nem igazán sikerült jól kidolgozni a filmben megjelenő karaktereket, addig A játszmában mind az öt főszereplő karakterének kidolgozottsága a krimi műfaji kereteihez mérten példaértékű. Így nem is csoda, hogy valódi színészi alakításokat láthatunk Kulka János, Nagy Zsolt, Hámori Gabriella, Scherer Péter és Staub Viktória révén.

Fazakas Péter filmrendezőt dicséri az is, hogy Kulka János is igazán emlékezetes szereplőként van jelen az egész filmben a mozivásznon, színészi képességeit nehezítő betegségét sikerült a Kulka által alakított Markó Pál figurájának jellemrajzába szervesen integrálni. Az agyvérzése után már keveset beszélő, felesége halála után befelé forduló Markó Pál legemlékezetesebb filmbéli mondata élete párjához kapcsolódik, amikor ugyanis arról mesél, hogy több mint két évtizedig élt együtt feleségével, hozzáteszi – feledhetetlen Kulka-hangsúllyal –, hogy ez mennyire kevés. És minden néző, aki tudja, mi a valódi párkapcsolati szerelem, ugyanazt érzi ebben a pillanatban. A játszmában tehát a kiemelkedő forgatókönyv mellett csak dicsérni lehet a rendezést, a színészi játékot, a hiteles korrajzot teremtő jelmez- (Kemenesi Tünde) és látványtervezői (Vinnai Petra) munkát, arról már nem is beszélve, hogy Nagy András operatőr a műhöz méltó izgalmas képi világot teremtett. Szerencsére nem a kommunista rendszer szürke képi valóságát tolta előtérbe, hanem sokkal inkább a szereplők lelki világának sokszínűségét vizualizálta. A film végi tenger (amely klasszikusan a szabadság szimbóluma) szinte végtelenül hosszúnak tűnő beállítása pedig arról szól, hogy (remélhetőleg) örökre túl vagyunk ennek a pokoli világnak a megpróbáltatásain.

Legújabb podcastunkban egy könnyed reggeli beszélgetés keretében két filmkritikus, Oszlányi Gyöngyvér és Csejk Miklós hasonlítja össze A besúgó című sorozatot A játszmával.

Borítókép: Jelenet a filmből (Fotó: InterCom)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.