Both Miklós a kérdés kapcsán elsősorban arra mutatott rá, milyen mélyen rétegzett, komplex rendszerek, építik föl azt az összetett struktúrát, amit összegződve nemzeti kultúrának látunk. Mennyiféle kulturális hagyomány, identitáselem épül egymásra évszázadok alatt, mennyi mindent alakít magához a nemzeti kultúra, mire eljutunk odáig, hogy például a szecessziós épületekre ránézve egy sajátos magyar műveltség alapján tudjuk értelmezni azt a motívumkincset, amit látunk.
Demeter Szilárd másképp közelítette meg a kérdést. Úgy fogalmazott, hogy mivel ezeket az épületeket szerte a Kárpát-medencében egy időben és egységes szellemi- kulturális közegben építették meg, jelenlétük otthonossá teszi a Kárpát-medencét. A huszadik század elején még fennálló – és egyebek mellett az épített környezetben és tükröződő – kulturális egység azonban széttöredezett.
Az a nemzetfogalom, amit kartográfiai és mentális határok választanak el egymástól, nem fog működni.
– Az elmúlt harminc évben azzal küzdött a nemzetegyesítés folyamata, hogy vannak kartográfiai határaink, amelyek mentális határrá merevültek. Anyaország, határon túliak… Nem tett jót nekünk. Ezeket a határokat azonban felülírták a kereskedelmi televíziók. Kulturális kódjaink megint összehúzódtak, ugyanazt a kevésbé magas, ámde szórakoztató kultúrát néztük Pozsonytól Csíkszeredáig, ugyanazok lettek a celebjeink. Emiatt aztán elkezdtünk ugyanazon a nyelven beszélni. Kicsit leépült az a romantizáló mítosz, ami a külhoni magyarok irányában korábban megfogalmazódott. Fellazultak a korábbi határok, könnyebbé váltak az átjárások. Fontos, hogy ezt természetesnek vegyük. Fontos, hogy a Kárpát-medencét belakjuk, mi, magyarok – szögezte le az irodalmi múzeum vezetője.
A Hagyományok Házának főigazgatója a nemzeti kultúra egységesülésének és átalakulásának folyamatait elemezve egészítette ki Demeter Szilárd gondolatait. Elmondta, hogy a tradicionális népi kultúra elsősorban lokális jellegű volt, szinte minden faluban, minden kistérségben másféle hagyományok éltek. Másrészt ez a kultúra folyamatosan változott, hiszen csupán az emberi emlékezetben élt. Ugyanarra a jelenségre, mondjuk egy népballadára, mindenki másképp emlékezhet, de van példa arra is, mesélte, hogy az adatközlő egyik nap így, másik nap úgy adta elő a balladát, s váltig állította, hogy ugyanazt énekelte.